2013 infördes den nya Ginettamodellen G40 i Sverige. G40 och G20 kördes i samma heat, men poängbedömdes var för sig. Dansken Morten Dons inledde året bäst, men nykomlingen Dennis Strandberg lärde sig snabbt och redan i sitt fjärde race stod han överst på prispallen. Dons och Strandberg turades om att vinna under året och spänningen var stor när de kom till finalen på Mantorp Park. Strandberg tog pole, men diskades sedan han hade använt omärkta däck. Detta tände honom bara ytterligare, han körde upp sig och vann första racet i finalen! Inför andra racet började det regna. Strandberg startade på slicks och Dons på regndäck. Dons gjorde det bästa däckvalet, för Strandberg lyckades aldrig få upp temperaturen i sina slicks för att få fäste nog. Dons såg ut att gå mot seger i både racet och mästerskapet, men Niclas Lindström ville annorlunda… Han ökade farten mer och mer under racet och i sista kurvan på sista varvet gick han upp i ledning och han tog sin första seger. Strandberg lyckades ta sig i mål på fjärde plats. Detta innebar att Dons och Strandberg stannade på samma poäng och lika många segrar under året. SBF beslutade att de fick dela på förstaplatsen i mästerskapet. Bror Ellfolk kom trea.
I G20-klassen fick Stavros Tentis en betydligt behagligare resa. Han avgjorde mästerskapet redan innan finalen. Daniel Axelsson kom tvåa och Andreas Ekvall kom trea.
Resultat Ginetta GT5 Challenge 2013: