Visioner och mål

 

4sgt130818-0259

GT-racing är inne! I de flesta länder är det sportbilarna som bjuder på de största startfälten med en mångfald av märken och modeller. Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, Mercedes och Porsche är några av bilvärldens mest åtråvärda bilmärken och alla är de representerade i GT-racing. I den prisvärda GT4-klassen tävlar ytterligare ett antal mot varandra – stora aktörerna BMW, Chevrolet, Mazda, Porsche och Toyota mot mindre tillverkare som Aston Martin, Ginetta och Lotus. Med ett ”Balance of Performance”-system – utvecklat av promotorn SRO – har alla ungefär samma förutsättningar och det garanterar spännande race som är svåra att förutspå.

En annan viktig del är graderingen av förare. Beroende på erfarenhet och framgångar delas de in i Platinum, Gold, Silver och Bronze, där de förstnämnda är rena fabriksförare. Eftersom GT handlar om längre lopp med förarbyten tillåts bara vissa kombinationer och några mästerskap kompenserar med vikttillägg eller längre depåstopp för de som har allt för starka besättningar.

Swedish GT är den svenska motsvarigheten till de internationella förlagorna. Serien startade 2010 och som sämst deltog bara åtta bilar… Men snart växte klassen och under 2012 lockade den stora startfält och för ett litet land som Sverige riktigt fina bilar. De båda tävlingarna på Anderstorp Raceway såg 26 respektive 28 startande och något liknande hade vi inte sett sedan FIA GT var på besök tiotalet år tidigare.

Men nu tittar vi framåt. På två år har mycket hänt och dessvärre för svensk racing har det mesta gått bakåt. Minskat intresse, svårare med sponsorer och en rejäl minskning av antalet startande i elitklasserna. Mitt i denna nedåtgående trend behåller Swedish GT sitt grepp om förarna och rätt hanterad kan GT-klassen blir den stora vinnaren de närmaste åren.

Hur ska detta då gå till? Jag tittar på följande utveckling av klasser och formatet kring tävlingarna plus hur vi ska nå ut bredare till dom som verkligen gillar dessa bilar.

GTA: Det finns många Porsche och Ferrari i Cup-/Challenge-utförande och dessa kommer att utgöra grunden i GTA. Eftersom det skiljer i prestanda mellan nyare och äldre bilar kan denna till viss del kompenseras genom att tiden för depåstopp skiljer sig åt. Inte så att det gynnar de äldre bilarna men väl så att skillnaden totalt blir mindre. GT3-bilar försvinner helt då de inte går att balanseras i prestanda jämfört med Cup-/Challenge. Med tanke på att sådana bilar knappt finns i landet är beslutet enkelt…

GT4: Swedish GT:s huvudklass då det gäller nya bilar. En kategori som passar vårt land och våra banor perfekt. Många märken att välja mellan, synnerligen prisvärda och relativt enkla att sköta.

GT5: En GT5-klass kan bli aktuell 2015. I så fall mindre GT-bilar med max två liters cylindervolym och en effektbegränsning kring 200-220 hkr. Vikt mellan 850-950 kg. Lite långsammare än GT4 men inte så mycket att det blir ett problem. Framför allt ett bra insteg till GT-racing för riktigt rimliga kostnader.

Formatet är också viktigt. I år erbjuder Swedish GT minst 3,5 timmas körning under två dagar och det kan ingen annan klass komma i närheten av. Jag jobbar också på att utöka underlaget förare och team – där GT5 kan vara ett viktigt tillskott. Ett utökat samarbete med Norge bör också kunna bredda och utveckla klassen.

I höst kör vi på prov Mantorp Park 500 – ett riktigt Endurance-lopp där vi tillåter fler biltyper och klasser. Fungerar det bra – vilket både ansvariga på MP och jag själv tror – kanske det blir fler. Varför inte en norsk motsvarighet 2015?

Mer kommer att hända – på och kring tävlingarna. Avon Motorsport och agenten ProImp satsar på en gemensam träffpunkt. Långt gångna TV-planer finns och mycket kommer att visas på webben. Hemsidan ska utvecklas och möjligen vävas samman med en annan aktör och partner – för att nå fler och dessutom kunna bjuda på mer för besökarna. Min entusiastiske medarbetare Bengt-Åce Gustavsson förser er naturligtvis även i fortsättningen med bilder, resultatlistor och statistik.

Visioner och mål. Jag jobbar för att de alla – och kanske några till – ska bli verklighet, så att vi får en ännu bättre svensk GT-serie. Med hjälp av alla deltagare finns goda chanser att lyckas!

Leif Lindström

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark