Uppskattat besök hos Ginetta

IMG_0111IMG_0109IMG_0129IMG_0113

En grupp om 17 personer – från Sverige och Norge – besökte Ginetta förra veckan. Onsdag eftermiddag var vikt för en presentation av fabriken och produktionen, medan torsdagen ägnades åt test på Blyton Park cirka en timmas bilfärd från Leeds.

Mike Simpson – försäljningschef och testförare – visade oss runt och berättade bland annat att man numera tillverkar i stort sett allt ”in-house” till samtliga modeller. En modellflora som består av följande:

  • G40 Junior: Klassen är öppen 14-17 åringar och körs i samband med BTCC:s tävlingar. Samma 1,8 liters motor som i G40 Challenge men med restriktor begränsad till drygt 100 hkr. En mycket populär serie som genom åren fostrat många ungdomar och fungerat som första trappsteget till större uppgifter. Numera tävlar man på däck för landsvägsbruk.
  • G40 Challenge: Exakt samma reglemente som i Sverige – en ca 165 hkr stark motor, Quaife sekventiell 6-växlad låda och racingdäck av enhetstyp (i England Michelin). Tävlingarna körs i anslutning till British GT och har stora startfält. Sedan något år tillbaka är det bara G40-bilar då produktionen av G20 avslutades redan 2010.
  • G40 GRDC: En ny och växande klass – nästa år räknar man med maximalt startfält om 26 bilar. Föraren köper ett paket där allt ingår – förutom bil (som man behåller efter säsongen ) också däck, startavgifter, tester etc. GRDC-versionen är registrerad för landsväg och har samma specifikation på motor som gamla G20, d.v.s. drygt 130 hkr. Växellådan är en s.k. H-låda med fem lägen. Mer ombonad i inredning gör den också något tyngre än Challenge-bilen men i övrigt är det samma mycket starka konstruktion med integrerad störtbur. De med erfarenhet kan därefter ta steget upp till GRDC+ och tävla i samma heat som G40 Challenge – då med R-däck i stället för  gatdäcken.
  • G55: Ginetta G55 är en mycket användbar bil och fabriken arrangerar en egen serie även för den modellen – Ginetta GT Super Cup. Serien tillhör precis som G40 Junior paketet kring BTCC och har hög profil och mer än 20 deltagare. G55:an är också klassad i GT4 där den har stora framgångar i olika GT-serier. En G55 väger drygt 1000 kg, har en 3,7 liters Ford V6-motor och Hewland-låda med ”paddle shift”. Varje bil levereras med en motorgaranti på 60 timmar, vilket är unikt i racing.
  • LMP3/G57: En prototyp med chassi helt i kolfiber som hade sin premiär i årets European Le Mans Series i nya LMP3-kategorin, där Ginetta blev årets mästare. I LMP3 kör man efter ett koncept där motor (Nissan V8), växellåda, elektronik är identiskt oavsett chassitillverkare och som levereras av franska Oreca. Men till nästa år tar Ginetta ett steg till genom att lansera G57, som är samma bil men med en Chevrolet V8 på 570 hkr. Ännu mer effekt än LMP3 och planerna är en egen klass ute i Europa redan nästa år. Med G57 har Ginetta full kontroll på det tekniska och kostnader med målet att erbjuda kunderna en riktigt snabb och säker racerbil för en i sammanhanget låg budget. Detta är ännu inte officiellt presenterad men på den här sidan kan nyheter komma tidigt…

Testdagen på Blyton Park innehöll pass i både G40 och G55. De som testade var förre Ginetta-mästaren och numera British GT-föraren Dennis Strandberg, 2014 och 2015 års segrare Niclas Lindström, tvåan och trean i årets serie Jesper Prytz och Niclas Harbig. Här fanns också mest framgångsrike G20-förare – Joakim Stridh – samt reguljära deltagare som Bror Ellfolk och Roger Joleby. Norrmannen Håvard Kollen – som i år kört G50 – testade också liksom tidigare G20-föraren Tintin Kanrell. Även syster Erika hann med att prova några varv i båda biltyperna.

Ginetta har sedan Lawrence Tomlinson övertagande 2007 utvecklats till en Englands största och viktiga aktörer inom racing. Man konstruerar och bygger bilar samt arrangerar serier för dessa. Totalt jobbar inte mindre än 72 personer på fabriken. Nu anser man sig ha en väl utprovad och bra flora av modeller och de närmaste åren kommer man att jobba vidare med dessa och serierna utan nämnvärda förändringar.

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark