Nu finns chansen att tävla på Gelleråsen Arena två gånger i rad för Ginetta-förarna. Kommande helg kör den populära serien deltävling 9 och 10 i samband med Kanonloppet. Hampus Rydman är redan klar mästare men bakom honom är det hårt om placeringarna. Daniel Andersson och Anders Gustavson delar andra platsen med Amalie Wichmand inte långt efter i poängsammandraget. Linus Ahlström har också chansen på topp-3 om han avslutar säsongen på ett bra sätt, medan Jesper Ramsberg och Andreas Lundin troligen får det svårare. Även om speciellt Lundin övertygade senast med en andra plats.
Efter Karlskoga är det drygt sex veckor till finalen på Mantorp Park. Ett uppehåll som ger klassens deltagare möjlighet att prova något nytt. Detta genom att återvända till banan i Värmland den 8 september för att köra ett längre lopp. SSK arrangerar och bjuder in till ett 40 minuter långt race – med obligatoriskt depåstopp och frivilliga förarbyten. Ett format som känns igen från till exempel GT4 Scandinavia.
”Ginetta G40 är ju en liten GT-bil så varför inte öppna för att köra lite längre och dessutom kunna dela bil, säger seriens promotor Leif Lindström. ”G40:n är beprövad i längre sammanhang än så och har till och deltagit (och fullföljt) 24-timmarslopp.”
SSK erbjuder pay-test på lördag eftermiddag men annars avgörs alltsammans på söndagen. Ett pass om 40 minuter på förmiddagen och en lika lång tävling på eftermiddagen. Ett dussintal G40 beräknas delta och förhoppningsvis ansluter även några G20-bilar. Formatet är dock inte helt nytt för Ginetta. Såväl 2012 som året därpå provade man samma distans – båda gångerna på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Så här såg prispallen ut 2013 med Dennis Strandberg, Anders Gustavson och Niclas Lindström på pallen.