När det andra GT-racet skulle köras visade Anderstorp prov på sitt sedvanliga mycket nyckfulla väder. Hela söndagen blandades det friskt mellan solsken och regn. GT-bilarna startade på slicks på en torr bana, men det tog inte många varv innan regnet vräkte ned. Bilarna dök i depå en efter en och i samma veva blev det avåkningar och safetycar och av bara farten öppnades depåfönstret alldeles för tidigt. En del team var vakna på detta och passade på att byta förare när de bytte däck medan andra team fick gå in ytterligare en gång för att byta förare. För JB Motorsport med Christer Lindholm och Jan Brunstedt gick det som på räls. De ledde från start till mål och tog ytterligare en seger i Swedish GTA. Bakom den var det idel GT4-bilar från den internationella scenen.
HDI-Racing med Kelvin Snoeks och Maik Barten vann klassen före Las Moras Racing och Duncan Huisman och Luc Braams. Trea kom Ekris Motorsport med Ricardo van der Ende och Simon Knap. ”Poker” Wallenberg och Daniel Haglöf var djärva nog att köra hela racet på slicks och det höll på att bli ett lyckokast, för de var bäst av de svenska teamen i GT4 när bränslepumpen gav upp på sista varvet! Bästa svenska team blev i stället West Coast Racing med Peter Larsson och Thomas Karlsson. ATS-Racing med Aleksander Schjerpen kom tvåa och Förenade Racing med Milton Lundström och Joakim Söderström kom trea.
PFI-Racing med Henric & Patrik Skoog tog sin andra seger för helgen i GTB före Erik Berger Racing med Magnus Holmström och Tomas Hall tvåa och på tredje fick vi se Mattsson Fasteners med Jimmy Johansson och Ingvar Mattsson. De hoppade över till GTB-klassen eftersom deras motor gick sönder på lördagen och då reservmotorn är mindre klassar den in i B.
Vi inledde med att säga att JB Motorsport vann GTA. Tvåa kom Scuderia Autoropa med Christian Kinch och Philipp Baron och trea kom systerbilen från Scuderia Autoropa med Tommy Lindroth och Björn Grossman.
Ginetta GT5 körde också ett långlopp med förarbyte. De flesta av förarna körde dock hela distansen själva, men alla var tvingade att göra ett depåstopp. Anders Gustavsson tog även denna gång starten, men han passerades snart av Dennis Strandberg. Inför depåstoppet ledde han komfortabelt, men han hade otur med trafik i depån så hans depåstopp tog minst sex sekunder för lång tid och plötsligt blev det fight med Gustavsson igen. Strandberg lyckades dock hålla undan och vinna, men endast med 0.3 sekunder före Gustavsson. Niclas Lindström gjorde sin bästa tävling någonsin och han fick för första gången kliva upp på prispallen som trea.
I G20-klassen vann Stavros Tentis ännu en gång. Anders Hedensjö kom tvåa och Daniel Axelsson kom trea. Vi fick se flera debutanter i Ginettaklassen denna gång och det största startfältet hittills i år med 16 bilar.
Nästa race är Autoropaeventet på Ring Knutstorp i början av september och sedan körs finalen tillsammans med SSK-Serien på Mantorp Park i slutet av september.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se