Ginetta G40 kom till Sverige 2013 och har sedan dess varit en uppskattad och populär tävlingsbil. Men den äldre G20-modellen har ändå varit den mest förekommande i klassen under de fyra säsonger man kört med båda biltyperna. Ända fram tills nu.
Det mesta talar nämligen för att G40 kommer att dominera till antal 2017. Flera nya bilar har kommit in från England och till dags dato finns 14 stycken klara för nästa år. Och fler är på väg.
- Jag tror det är två faktorer som påverkar, säger seriens grundare och koordinator Leif Lindström. Det ena är den för oss fördelaktiga pundkursen, men det viktigaste är att allt fler inser vilken bra tävlingsbil G40 är!
För Ginetta är G40 – i likhet med ”storebröderna” G50/G55 – en stor succé. I hemlandet England kör man inte mindre än tre olika mästerskap för modellen. En Junior-bil med mindre motoreffekt för 14-17-åringar, en GRDC-bil som är registrerad för gatan och Challenge-bilen, vilken är identisk med den som vi tävlar med i Sverige. Totalt tävlar över åttio G40 när klasserna delar helger med BTCC och British GT!
Hur stor kan då Ginetta-klassen bli i Sverige?
- Jag räknar med 15-16 av G40 och omkring 10-12 G20 och då är det bara att addera! Klassen går in på sin elfte säsong och så stora startfält har vi inte haft sedan 2008. Och det finns skäl att tro på fortsatt tillväxt, gissar Leif Lindström.
En kalender ligger inte långt borta och när anmälan öppnar i början av december kommer en hel del intressanta namn att avslöjas. Flera ungdomar väljer att gå direkt från karting till Ginetta G40 där de yngsta precis fyllt 15 år, vilket är den undre åldersgränsen för att tävla i Ginetta. Någon övre gräns finns inte och en speciell klassificering för de som fyllt 50 ingår i paketet.