Efter en säsong med relativt små startfält är Ginetta GT5 på gång igen. Trots att det är långt tills premiären på Mantorp Park den 2-3 maj, syns redan ett ökat intresse.
– Jag räknar med att de åtta G40 som finns i landet kommer ut, plus kanske ett par till, säger seriens promotor Leif Lindström. Glädjande nog ser det dessutom ut som att slitstarka G20 är på väg mot en ny vår. Prognosen pekar på en god bit över 10 bilar och då är vi plötsligt tillbaka på nivåer som Ginetta-serien brukar ha, det vill säga kring 20 bilar och stundtals fler. Två av förarna – Daniel Axelsson och Joakim Stridh – har lagt ner en hel del arbete på just G20 och det har givit resultat.
Ginetta GT5 Challenge fortsätter med en huvudklass för båda modellerna samt en separat för bara G20. Den lilla öppna sportbilen som från och med nästa år också blir skolbil på Mantorp Park.
– Det bästa sättet att locka förare till Ginetta är att de får provköra. Vi börjar med G20 och nästa steg blir att även inkludera G40 i ”Ginetta Driving”. Båda biltyperna är dessutom väldigt bra att använda vid till exempel företagsaktiviteter, för sponsorer etc.
Fem tävlingshelger – alla tillsammans med Sportvagnsmästerskapet (SPVM) – är redan klara och vid varje tillfälle tävlar Ginetta två gånger. Dessutom är de svenska förarna inbjudna till Spa-Francorchamps i juli för att tävla mot deltagarna i brittiska GT5 Challenge. En tävlingshelg omfattande tre separata tävlingar på den klassiska banan i Belgien.
Hela upplägget kring Ginetta GT5 Challenge 2015 presenteras i början av december.