
Årets Ginetta GT5 Challenge ser ut att bli minst lika bra som fjolårets upplaga. Två månader innan säsongen sparkar igång på Ring Knutstorp är 21 bilar anmälda. Lika många som körde premiären i fjol. Men ytterligare några förare och bilar är på gång så det kan bli en rekordsäsong.
Regerande mästaren Hampus Rydman fortsätter men i år under M4:s flagg. Han får Mikael Karlsson och Carl-Johan Hårdh med sig i teamet. Intressant comeback gör Anders Gustavson och frågan är om han kan utmana Hampus. Under 2018 var han huvudansvarig för just Rydman´s bil, men nu återvänder Anders till G40 som förare – en biltyp han tävlat i säsongerna 2013 och 2017.
Marcus Annervi och Emil Dose har lämnat klassen för att i stället söka lyckan i GT4. Men flera av de unga förarna finns kvar och kan mycket väl blomma ut i år. Jesper Ramsberg (bilden) är en av dem, Rasmus Hedberg en annan och Linus Ahlström en tredje. Men det finns fler och det är mycket öppet mellan förare som Jonas Källström, Filip Engdahl, Andreas Lundin, Amalie Wichmand, Alexander Holmberg, Douglas Dahlström och Niklas Kristiansson. Brödraduon Christian och Mikael Benjaminsson fortsätter att dela bil och kör varannan helg.
Tre helt nya förare intar scenen. Daniel Andersson är yngst och har med sig fina framgångar från karting. Claes Hoffsten har mycket erfarenhet och det gäller också Peter Wiborg. Men det tar alltid lite tid att hitta rätt i en ny klass så vi får se vem som snabbast anpassar sig till G40:n speciella egenskaper.
En extra pokal för de mer mogna och nu sänks minimiåldern till 45. Roger Joleby, Anders Hedensjö och Karl-Arne Källström får förhoppningsvis lite mer konkurrens på det viset.
Hela listan ser du här https://www.eventsupport.se/entre/public/registrations.php?race=2256