En strejkande bensinpump kostade Fredrik Blomstedt segern i Maserati Trofeo´s andra tävling på Red Bull Ring i Österrike. Den unge svensken startade sexa i den omvända startordningen, baserad på resultatet i lördagens sjöblöta race. En tävling där Fredrik låg tvåa efter spanjoren Marcos Martinez med bara tio minuter kvar av loppet. Men då tilltog regnet och han var en av flera förare som halkade av banan och förlorade placeringar. När arrangören beslutade att ta fram den röda flaggan var Fredrik på väg att återta förlorad mark men fick nöja sig med en femte plats i det 23 bilar starka fältet.
Regnet drog bort under natten och söndagen bjöd på uppehåll och torr bana. Från den sjätte startrutan avancerade Fredrik upp till tredje redan på det första varvet och några varv senare tog han ledningen från italienaren Fascicolo. En ledning som snabbt växte till dryga tre sekunder. Men en drive-through-bestraffning väntade svensken efter en sammanstötning med fransmannen Panepinto – och när Fredrik kom ut på banan igen hade tio bilar passerat.
Med 25 minuter kvar av 40-minutersloppet påbörjade Fredrik Blomstedt en jakt för att ta tillbaka så många placeringar som möjligt. Han var snabbast på banan och det dröjde inte länge förrän tättrion var inom både syn- och räckhåll. Några varv senare var Fredrik åter uppe i ledning och såg ut att gå mot en klar seger när bilen motorn plötsligt dog – med endast fyra minuter kvar av tävlingen! Senare visade det sig att bränslepumpen slutat att fungera – ett fel man aldrig tidigare haft under de sex åren Trofeo körts. Att han dessutom var den enda föraren under hela helgen som råkade ut för ett tekniskt fel, gjorde inte saken bättre. Men Fredrik tog ändå det hela med gott mod.
– Det viktigaste var att visa för mig själv att tempot finns. Att kunna kämpa sig upp genom fältet efter drive-through kändes riktigt bra, även om jag var lite besviken just när skylten kom upp. Men det kanske fungerade som extra tändvätska…
Fransmannen Romain Monti tog över ledningen sedan Fredrik och höll den in i mål. Lördagens segrare – Martinez – körde inte på söndagen då han delade bil med landsmannen Hernandes, som inte alls hade samma kapacitet.
– Synd, för jag ville verkligen möta Martinez och se var jag stod mot honom på torr bana, sa Fredrik. Men det får väl bli en annan gång.
Han fick dock känna på två andra snabba förare denna helg. Tysken Michael Bartels – flerfaldig FIA GT-mästare – och Abarth-suveränen Niklas Lilja hade hyrts in av Maserati för att testa olika konfigurationer till den kommande GT4-varianten. Trots lägre effekt och mindre vingar var båda mycket konkurrenskraftiga och hade de båda näst snabbaste tiderna efter Fredrik i söndagens lopp. Men bilarna gick utom tävlan och fungerade enbart som testobjekt.
De båda nästa Maserati Trofeo-tävlingarna körs i USA och Fredrik har erbjudits möjlighet att köra där. Men troligen väljer han att helt koncentrera sig på Euroserien med Nova-teamet i den Ginetta G50 han delar med finländaren Marko Helistokangas. Midsommarhelgen kör man på Slovakia Ring som supportklass till WTCC och två veckor senare på Red Bull Ring. En bana som Fredrik Blomstedt numera känner riktigt väl…