Den svenska Ginetta-serien går snart in på sin 12:e säsong. En förklaring till att klassen fortsätter att locka många förare är bredden. Redan det år man fyller 15 år är det öppet att vara med. Men även om de unga förarna dominerar till antal är det flera äldre som kör Ginetta och fortsätter att göra det år efter år. Inför 2018 är det främst dessa tre seniorer som kommer att fajtas om att bli bäste 50+förare.
Roger Joleby (Halmstad) har varit med sedan 2012 och efter en säsong i G20 bytte han till en ny G40. Efter fem säsonger i den bilen har han nu beställt ännu en ny bil – och hans välskötta bil från 2013 är till salu.
Karl-Arne Källström (Sandviken) deltog under flera år med sin G20 innan bilen såldes för två år sedan. Tanken var att han i stället skulle satsa på historisk racing i en BMW. Men när Sebastian Berger-Axelssons G40 var till salu, kunde han inte motstå den röda skönheten – och nu satsar Karl-Arne på full säsong. Premiären med bilen är redan avklarad och den gjordes vid Ginetta-finalen på Karlskoga i augusti. Under vintern har pedantiske Källström gått igenom varje detalj på bilen så räkna med att en mycket väl preparerad G40 står på startlinjen nästa år!
Anders Hedensjö (Skellefteå/Vällingby) var en av tre svenskar som provade Ginetta G40 på Silverstone hösten 2010. Det blev ingen affär då utan Anders fortsatte i sin G20 och har under åren varit på pallen vid ett flertal tillfällen i G20 Cup. Men i höstas tog han steget till den nyare modellen när han övertog Bror Ellfolk´s bil från förra året.
Förare som fyllt 50 år har inget eget mästerskap att köra om men varje år delas en pokal ut till den av seniorerna som samlat flest poäng. Förra året gick utmärkelsen till Joleby – kan någon av de andra utmana?