Det bjöds på ett imponerande startfält när GT5 Challenge och G40 Cup tävlade tillsammans på Silverstone´s 5,8 kilometer långa GP-slinga i helgen. Inte mindre än 54 bilar kom till start i de båda heaten, där de långsammare Cup-bilarna startade 20 sekunder efter GT5 Challenge.
Sebastian Arenram gjorde sitt första besök på banan och än gång visade han bra form under tävlingarna, efter att varit en bit efter på kvalet. Från den 20:e rutan tog han sig i mål som elva i Race 1 och fick också den startpositionen i det andra loppet. En tävling där han tillhörde en grupp som kämpade om sjätte plats, men trots att Sebastian var sjua med bara något varv kvar, fick han nöja sig med nionde plats i mål. Båda deltävlingarna bjöd för övrigt på racing av bästa märke med ofta två bilar i bredd genom Silverstone´s snabba kurvor. Man får gå tillbaka till Formel Ford 1600´s storhetsdagar för att minnas något liknande.
Det står också helt klart att konkurrensen i den brittiska serien är stenhård och att en placering bland de tio främsta inte är enkel att uppnå. Nästa gång vi ser motsvarande stora startfält blir på Spa-Francorchamps i juli när GT5 Challenge och G40 Cup åter tävlar tillsammans. Då får Arenram svenskt sällskap av M4-teamet som gör ett inhopp med både Niclas Harbig och Mikael Karlsson.
Trots många snabba förare i Protyre Ginetta GT5 Challenge är det två förare som dominerar. James Kellett vann det första loppet efter att Shane Stoney hindrats av en G40 Cup-förare med dålig uppmärksamhet. I Race 2 var ordningen den omvända och kampen dem emellan lär fortsätta säsongen igenom.
Anm.: G40 Cup skiljer sig på en rad punkter jämfört med GT5 Challenge. Samma grundmotor men med 130 hkr i stället för 165. Den har manuell 6-växlad låda jämfört med den sekventiella Quaife som sitter i Challenge-bilarna. Cup-bilen går dessutom att registrera för landsväg (i England), vilket inte är möjligt med GT5 Challenge – som är 100% identisk med de bilar som körs i GT5 Challenge Sweden.