Ring Knutstorp – Race Report

Jan Brunstedt i en Audi R8 LMS segrade när Swedish GT körde sin premiär på Ring Knutstorp i helgen före italienaren ”Belabus” och Tommy Lindroth/Alx Danielsson i Ferrari 458 Challenge-bilar. Men ända fram till sista varvet såg loppet ut att bli en triumf för Hampus Rydman/Kari Mäkinen i den senares Ferrari 430 GT. Rydman, som startade från pole position, drog upp ett högt tempo och ledde klart när de obligatoriska depåstoppen inleddes efter 15 minuters körning. Mäkinen såg ut att hålla undan även om Brunstedts Audi närmade sig rejält under slutvarven. Ut på sista rundan var han i fatt och i den skarpa högerkurvan bakom depån gjorde han ett försök att passera. Dessvärre krokade de båda bilarna i varandra och det var Mäkinen som blev stående kvar medan Brunstedt kunde fortsätta mot seger, knappt före ”Belabus” Ferrari. Den senare som skulle delat 458:an med ägaren Jerry Wiener, men fick köra hela loppet ensam, sedan Wiener drabbats av magproblem. Alx Danielsson jagade ensam där bakom efter att han tagit över från Tommy Lindroth, men måste denna gång nöja sig med en tredje plats.

I GTB deltog bara tre bilar sedan Gustav Lundh fått motorproblem i sin Porsche 996 under träning. Magnus Holmström/Tomas Hall i Porsche 997 dominerade och körde dessutom in som femma totalt, strax före den bäst placerade GT4-bilen – Peter Larsen/Johan Rosén i en Ginetta G50. Håkan Ricknäs utmanade inledningsvis i sin Porsche GT4 men föll till tredje plats i mål efter ett ofrivilligt depåstopp. Det öppnade vägen för Joakim Söderström, som därmed knep andra plats i sin BMW M3. Alex Pfister/Staffan Svenstig hade en kamp med Martin Sventén/Marco Garver i Ford Mustang, men i slutminuterna tappade Forden ett bakhjul, vilket elegant rullade över mållinjen medan bilen trehjulade in i depån! Peter Eriksson klassades som tvåa i GTB trots att han kolliderade med Mäkinen, då den senare tog sig upp på banan igen. Thomas Belfrage, Ferrari 360, hade ett problemfritt race och var siste poängplockare i GTB-klassen.

Nästa tävling körs på Mantorp Park den 1 juni i samband med Autoropa Racing Day´s och då väntas ett betydligt större startfält. Mer information följer.

Jan Brunstedt´s Audi R8 LMs was the winner when Swedish GT season started at Ring Knutstorp. He drove the 40-minutes race alone and took the flag ahead of Italian driver ”Belabus” and the duo Tommy Lindroth/Alx Danielsson, both in Ferrari 458 Challenge cars. But until the last lap it looked likeFormel Renault 1.6 a victory for Hampus Rydman/Kari Mäkinen in a Ferrari 430 GT. Rydman – starting from pole position – drove away in the lead and had a healthy margin when the pit stops began. Brunstedt, starting a bit slowly,  became a real threat at the second half of the race, when he first passed ”Belabus” and after that gained a lot on Mäkinen´s Ferrari. On the very last lap he was close and then tried to overtake in the hairpin behind the pit area. Unfortunately, the cars collided and Mäkinen was left on the grass, while Brunstedt could take the flag as winner, just ahead of ”Belabus”.

Magnus Holmström/Tomas Hall won the GTB class in their Porsche 997 while the Ginetta G50 of Peter Larsen/Johan Rosén was quickest in GT4 in front of the BMW of Joakim Söderström and the Porsche GT4 of Håkan Ricknäs.

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark