Regerande mästaren i Ginetta GT5 Challenge tar nu ett logiskt steg genom att satsa på nyligen lanserade GT4 Nordic European Cup. Naturligtvis blir det med en Ginetta G55!
”Vi har köpt en bil av Lanan Racing i England. Den kom trea i British GT förra året och förutom bil och reservdelar har vårt team fått med sig mycket kunskap och information om hur man får ut det bästa av G55:an.”
Otto Gullberg debuterade i svenska Ginetta-klassen 2015 och redan under debutsäsongen kom han femma totalt och tvåa bland G20-förarna. I fjol gick han vidare till G40 och lyckades vinna mästerskapet totalt.
”Vi är ett litet team som utvecklats under dessa år. Såväl tekniskt som när det gäller att marknadsföra oss. Otto Racing står väl förberedda inför denna utmaning och det är roligt att även våra partners har hängt med på resan.”
GT4 Nordic European Cup kommer att drivas av internationella stjärnorna Edward Sandström och Mattias Ekström. Serien ingår i SRO:s flora av mästerskap och vid lanseringen i Stockholm i mitten av december fanns bl.a. organisationens MD och grundare Stephane Ratel på plats.
”Intresset är stort, berättar Edward Sandström och med SRO:s väl utarbetade regelverk vet vi att förutsättningarna blir lika för alla. Oavsett vilket bilmärke de väljer. Vi räknar med ca 15 bilar första året och därefter kommer klassen att växa. GT4 är den enda GT-klass som är tänkbar för nationella mästerskap och det visar sig över hela världen med nya serier som lanseras.”
Alla bilar som är godkända för GT4 balanseras i prestanda vid SRO:s årliga tester. Och det finns många GT-bilar att välja mellan. Ginetta´s G55 har varit mycket framgångsrik genom åren men inför 2018 kommer nya bilar från Audi, BMW och Mercedes. Snart står också Jaguar på tur. Dessa ställs mot beprövade GT4-bilar som Porsche Cayman, KTM X-Bow, Maserati Gran Turismo, Aston Martin Vantage och McLaren 570S.
Otto Racing blir inte det enda skandinaviska teamet som väljer Ginetta G55. Ytterligare minst två team står i startgroparna och kommer att presentera sig inom kort.
GT4 Nordic European Cup omfattar fem tävlingshelger med två 50-minuterslopp vid varje tillfälle. Det är obligatoriskt med två förare som delar bil och vem som ska köra tillsammans med Otto Gullberg meddelas senare.