Ny Audi-seger på Ring Knutstorp

Formel Renault 1.6

Ingen kunde stoppa duon Jan Brunstedt/Christer Lindholm den här gången heller. Trots att Autoropa stod som värd för sina Racing Day´s på Ring Knutstorp, var Audi R8:an en obeveklig motståndare för de fyra Ferrari 458 som generalagenten ställde upp med. Brunstedt körde första stint och tog ledningen före Martin Nelson och italienaren Matteo Babalus. Det tog Matteo några var att passera Martin och då var avståndet fram till Audi:n allt för stort. En god bit bakom topptrion pågick en bra kamp mellan Filip Larsson och Jonas Nilsson – båda Ferrari 458 – som hade fullt upp med Magnus Holmströms GTB-Porsche och de bästa GT4-bilarna, två Ginetta G50 körda av Peter Larsen och Aleksander Schjerpen. Men strax innan depåfönstret öppnade körde Thomas Karlsson av med WCR:s BMW M3, med påföljd att säkerhetsbilen kom ut. Viss förvirring rådde när ledarbilen skulle plockas upp och några förare tappade också tid bakom den traktor som skulle bärga M3:an!

När alla depåstopp var avklarade ledde ”Cralle” Lindholm betryggande och han ökade sedan ledningen för varje varv. Nykomlingen Fulvio Ferro avlöst Matteo Babalus men var snart hårt uppvaktad av Calle Rosenblad, som övertagit Ferrari #1 från Martin Nelson. Denne kämpade dock förgäves och fick senare ett tidstillägg för att depåstoppet skett strax innan depåfönstret öppnat. En bestraffning som dock inte ändrade deras placering som trea i mål.

I GT4 var som nämnts kampen hård mellan de båda Ginetta-bilarna men till slut var Larsen/Rosén segrare för det norska ekipaget med Milton Lundström/Joakim Söderström (BMW M3) som trea. Magnus Holmström/Tomas Hall dominerade GTB där Thomas Belfrage/Jimmy Edvardsson var ende konkurrenten.

Sista deltävlingen i Swedish GT körs på Mantorp Park i samband med STCC-finalen och då väntas ett större startfält.

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark