GT4 är på frammarsch! Strax före jul presenterades kalendern för den nya Europa-serien med sex helger i fem olika länder. Många team är intresserade och bland dessa finns också flera svenska. Av en händelse är det inget datum som kolliderar med Swedish GT så teoretiskt finns möjlighet att köra båda. Mer realistiskt är kanske ändå att de svenska GT4-teamen väljer att delta i utvalda tävlingar i Europa, vilka passar in när det är längre uppehåll i Sverige.
Även i British GT tycks GT4 vara på gång. Efter ett antal säsonger då Ginetta G50 dominerat, verkar fler märken dyka upp. Aston Martin har ju funnits med tidigare men nu bekräftas att mästarteamet Beechdean beställt en ny Vantage GT4 som ska användas i en Junior-program. Men än mer intressant för oss är att Norges Bilsportförbund nu bestämt att satsa på GT4 som enskild klass. Norsk GT är redan riktigt stort men klassfloran består av många bilar som inte ens med bästa vilja kan kallas för GT – dock blandat med ett gott antal moderna GT-bilar som Porsche 997, Ferrari 458, Corvette och Ginetta G50. Lanseringen av GT4 är ändå en milstolpe då man nu helt går på ett internationellt reglemente som används i många länder.
– Riktigt goda nyheter, säger Leif Lindström, promotor för Swedish GT. Jag har haft en hel del kontakt med Norges Bilsportförbund om detta, men trodde att man inte skulle komma igång förrän 2015 med GT4. Att man startar redan i år innebär att vi kan påbörja ett samarbete utan att vänta. Norska team har ju regelbundet deltagit i Swedish GT men nu ökar möjligheterna att vi kan köra fler tävlingar tillsammans.