Årets andra tävlingshelg för Swedish GT skulle köras ihop med STCC under Västkustloppet i Falkenberg. De flesta klasser avverkade sina race under lördagen under strålande sol och stark hetta. Swedish GT och Ginetta GT5 Challenge skulle köra sina race under söndagen tillsammans med JTCC och Formel Renault.
Under natten vräkte regnet ned. Det lugnade sig något under förmiddagens kval, men till eftermiddagens race drog regnet igång igen. Racen fick startas bakom safetycar. Vi fick se två förare göra comeback i var sin Ginetta den här helgen. Regerande mästaren Dennis Strandberg inledde helgen med att vinna alla tre racen på SPA i Belgien. Han åkte raka vägen till Falkenberg och tog pole direkt. Alexander Holmberg gjorde comeback i sin G20. När väl safetycar släppte fältet fritt efter halva racetiden drog Strandberg ifrån det övriga fältet och vann med 22 sekunder före Jesper Prytz och Holmberg. Holmberg vann därmed G20-klassen före Joakim Strid och Sebastian Berger Axelsson.
Regnet tilltog och förarna fick tyvärr köra hela det andra racet bakom safetycar. Det innebar att de gick i mål i samma ordning som de startade, det vill säga att Strandberg vann före Prytz och Holmberg, som återigen vann G20-klassen före Berger Axelsson och Strid. Strandberg lyckades alltså med bedriften att vinna fem race under helgen!
Regnet ville inte ge sig. Det avslutande racet i Formel Renault ställdes in och likaså blev det för Swedish GT. De rutinerade förarna Fredrik Larsson och Richard Göransson åkte ut och kände på banan och tillsammans med tävlingsledningen kom de fram till att det var allt för farligt att genomföra en tävling i sådana förhållanden. Några förare blev förstås besvikna, men de flesta hade förståelse för att säkerheten sattes före det sportsliga denna gång.
Nästa race blir Kanonloppet i Karlskoga i mitten av augusti.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se