Säsongen 2016 vann han Renault Clio Cup. Nu tar Marcus Annervi sikte på nästa racingtitel i en nystart som ska leda honom tillbaka till STCC.
Annervi är klar för Ginetta GT5 Challenge. Hans satsning med Hyrbilsdepån i Halland som största partner presenterades i Falkenberg i dag.
– Jag kör Ginetta för att vinna och har STCC som mål. Jag vill tillbaka dit och etablera mig där, säger den 21-årige hallänningen.
Marcus Annervi är en av svensk racings mest talangfulla unga förare. Han vann Renault Clio Cup 2016 och förra året debuterade han med eget team i STCC.
Det blir mycket STCC för Annervi i år också. Ginetta GT5 Challenge är nämligen gästklass i fem av sex STCC-deltävlingar.
– Perfekt. Det innebär att vi även 2018 kommer vi att vara med och tävla där det händer, och att köra Ginetta GT5 Challenge i stället för STCC känns helt okey.
Debutsäsongen i STCC blev tuff för Marcus Annervi och hans team. Men den gav också erfarenhet.
– Och skapade ett sug efter mer. Vi siktar på att ta oss tillbaka till STCC, men i år fokuserar vi på Ginetta. Man kanske kan säga att vi tar ett steg tillbaka för att i nästa skede ladda två steg framåt.
Ginetta G40, som är modellen som gäller i GT5 Challenge, är en liten GT-bil med en 1,8-liters Ford Zetec-motor med 165 hästkrafter. Bilen är bakhjulsdriven och har vuxit i popularitet de senaste åren.
– Klassen introducerades i Sverige 2007 med den öppna G20-modellen. 2013 kom G40 med tak och sedan dess har klassen vuxit stadigt. I år är 21 förare anmälda, alla i G40-modellen, berättar promotorn Leif Lindström.
Självklart är det klassens popularitet som ligger till grund för att den nu tar ett avgörande steg in i svensk racings finrum. Ginetta har gästspelat i STCC tidigare, men inte i samma omfattning som i år. Av sex deltävlingar körs alltså fem ihop med STCC. Den sjätte arrangeras på Kinnekulle Ring i SSK-seriens regi.
– Ginetta är ett bra alternativ. Många startande och schyst racing till ett vettigt pris. Jag ser fram emot första deltävlingen i den nya bilen som vi hämtat hem från England. Bakhjulsdrift blir nytt, det har jag inte provat på i tävlingssammanhang sedan jag körde gokart, säger Annervi.
Hans målsättning med sin start i Ginetta GT5 Challenge, där bland annat kända förare som Ola Nilsson, Dennis Strandberg och bröderna Tobias och Ted Brink varit framgångsrika, går inte att ta miste på.
– Jag är med för att vinna och ska in och göra jobbet. Jag har ingen större koll på vilket motstånd som väntar, men jag vet vad jag själv har för kvalité och att jag är en kompetent racerförare. Självklart går jag in klassen för att erövra titeln.
Marcus Annervi kommer inte att sakna konkurrens, men med sin erfarenhet från både STCC och Renault Clio Cup är han en het titelkandidat i klassen. Det håller även Leif Lindström med om.
– Marcus kommer att vara en av favoriterna. Även om han inte kört den här typen av bil tidigare är jag övertygad om att han kommer in i det snabbt, säger Lindström.