

Det var världspremiär för Ginetta G57 på Autosport International i Birmingham förra veckan. Företagets VD och ägare Lawrence Tomlinson visade stolt upp den snabbaste bilen Ginetta producerat när täcket föll för den LMP3-baserade sportvagnen. Med sina 580 hkr från den 6,3 liters Chevrolet-motorn – i en bil som totalt bara väger ca 900 kg -kommer den att vara betydligt vassare än någon GT-bil. Inte ens nuvarande LMP2-bilar hänger med, och den kategorin får vänta tills 2017 på sitt nya reglemente för att kunna matcha G57:an. Det bästa av allt – Ginetta G57 kommer att kunna säljas för runt £200.000, vilket är avsevärt lägre än vad en ny GT3-bil kostar. För pengarna får man en modern racer med chassi i kolfiber som i kraschtester uppfyller kraven för FIA LMP1.
Nya Ginetta G57 är redan godkänd för en rad serier runt om i Europa, bland annat franska V de V och Dutch Super Car. Eller också kan man använda den på track days där ingen lär komma i närheten…
Ginetta visade naturligtvis även sitt övriga modellprogram med G55 och G40. Man passade också på att presentera sina båda anställda test- och tävlingsförare. Mike Simpson fortsätter som tidigare och kommer att köra både British GT (i en G55 GT3) och G57. Ginetta satsar dessutom extra på blott 19-årige Charlie Robertson som redan nu har en smått enastående karriär bakom sig. Efter att ha vunnit Ginetta Junior 2012 (som 15-åring) tog han steget till G55 och Super Cup, där han körde till sig ett nytt mästerskap. I fjol tävlade han i Ginetta´s nya LMP3-bil och vann den kategorin i European Le Mans Series. I är väntar nya uppgifter med bland annat tester och race i G57 – och han är helt finansierad och betald av Ginetta. En drömsits för en tonåring!
Bilderna på G57 är tagna av Bengt-Åce Gustavsson.