Med drygt tre månader till säsongens premiär för Ginetta-klassen börjar listan över startande att växa fram. Helt klart är att G40-modellen tar ett rejält kliv uppåt och så här långt dominerar till antal. Inte mindre än 16 exemplar av den täckta, lilla GT-bilen finns nu i Sverige och förhoppningen är att alla kommer till start.
Ett frågetecken dock för fjolårsmästaren Andreas Andersson. Hans bil har varit till salu och han har haft planer på att byta till en snabbare klass. Men ännu tycks inget vara bestämt. Helt klart är att hans värste motståndare från i fjol – Robin Lassander – kommer med en ny bil. Hans bil från förra året har tagits över av Filip Engdahl. Trean från 2016 – Niclas Harbig – har också köpt nytt och blott 15-årige Rasmus Hultgren ta över hans förra G40. Niclas bildar för övrigt team med nykomlingen Mikael Karlsson i M4 Solutions.
Ungdomar ser Ginetta G40 som en perfekt bil för att komma in i racing. Rasmus Hedberg debuterade på Mantorp Park i fjol och imponerade. I år är han laddad för en hel säsong. Jesper Ramsberg är en annan ung förare som satsar på Ginetta G40.
Sebastian Arenram tar steget från G20 till G40 och detsamma gör Otto Gullberg. Även gotlänningen Alexander Holmberg – fjolårets G20-mästare – har köpt ny bil och bör tillhöra klassens favoriter. Intressant come-back efter ett års uppehåll gör Bror Ellfolk som också ska tävla i Swedish GT med sin Ginetta G55. Niklas Kristiansson kommer från Mazda Miata där han vunnit – provade på Mantorp-finalen 2016 och gör nu en full satsning. Roger Joleby fortsätter i klassen liksom Sebastian Berger-Axelsson medan Anders Ekdahl har sin bil till salu.
- Blir den inte såld kör jag väl utvalda race men jag hade annars tänkt mig köra min G20, säger Anders.
Liksom förra året körs en separat klass för de äldre G20-bilarna och en översikt av startande i den kategorin kommer här på hemsidan inom kort.
Bildtext: Alexander Holmberg vann G20 Cup 2016 och satsar nu på toppresultat – i en helt ny Ginetta G40.