Sedan Lawrence Tomlinson tog över Ginetta Cars Ltd 2008 har en rad nya modeller lanserats. Först ut från nya Ginetta var GT-bilen G50, med debut samtidigt som märket firade 50 år. Den mycket prisvärda bilen blev snabbt populär och ca 300 har tillverkats. Efter otaliga segrar runt om i världen avlöstes G50 av en mer genomarbetad version vid namn G55. Båda är klassade i GT4.
Den äldre G20 – som Tomlinson ”ärvde” vid övertagandet – ersattes av betydligt mer moderna G40, som blivit en stor succé i både Junior- och Challenge-utförande.
Nu står fabriken inför nästa utmaning när man är först ut att presentera en bil för nya LMP3. En biltyp strax under LMP2 som från och med 2015 blir en del av både European Le Mans Series och Asian Le Mans Series. För några veckor sedan kom också nyheten att man bygger en Track Car-version av samma bil, avsedd för mästerskap som Supercar Challenge, Britcar och GT Cup. Med ett chassi av kolfiber blir den i stort sett identisk med LMP3-bilen men utrustas också med air condition och traction control. Motorn kommer från Nissan och utvecklar hela 500 hkr i den knappt 1000 kilo lätta bilen medan den sekventiella växellådan tillverkas av Xtrac (med paddle-shift).
Ginetta-Juno LMP3 och LMP3 Track Car har möjliggjorts sedan Tomlinson köpt brittiska Juno, som under många år konstruerat och byggt sportvagnsprototyper. Nu har hela Juno´s verksamhet – inklusive upphovsmannen och konstruktören Ewan Baldry – flyttat till Ginetta´s fabrik utanför Leeds och arbetet är i full gång med de första bilarna. Baldry är för övrigt väl meriterad och har bland annat jobbat som ”design engineer” hos Williams F1.
Inledningsvis planerar Ginetta att tillverka 15 bilar och flera är redan sålda. Den som önskar en LMP3 Track Car bör därför skynda på om leverans ska ske inför nästa säsong. Prestanda och teknologi på högsta nivå och detta till ett smått sensationellt pris – £99.000 + VAT!