Ginetta genomförde tre dagars test på spanska Aragon med LMP1-bilen G60. Inte mindre än 120 mil avverkades och TRS/Manor – som kommer att driva två G60 säsongen 2018/19 – var mycket nöjda med resultatet. Charlie Roberston och Oliver Rowland stod för merparten av körningen, men även förre F1-stjärnan Robert Kubica provade bilen.
Ginetta´s tekniske chef Ewan Baldry fanns också på plats och var mer än nöjd.
”Det här var den första riktiga testen av bilen, förutom några varv på ett blött Snetterton för ett tag sedan. Allt gick över förväntan och vi fick en intressant jämförelse då även Toyota fanns på plats. Skillnaden mellan oss var bara ca 0,7 sekunder över ett varv och över längre distanser matchade vi dom riktigt bra.”
Jobbet med att komma optimalt förberedd fortsätter för Ginetta och TRS/Manor. Nästa viktiga anhalt är Paul Ricard den 6-7 april då FIA arrangerar en Prolog inför säsongen. Hela 30 timmars test erbjuds där även kvällskörning ingår. Därefter återstår bara en knapp månad tills den verkliga premiären – Spa-Francorchamps 6 hours den 5 maj.
GT4 European Series slår rekord!
När anmälningstiden gått ut är inte mindre än 47 bilar anmälda till SRO:s huvudserie för GT4-bilar – GT4 European Series. Redan förra säsongen var intresset riktigt stort med drygt 30 startande men nu överträffas den siffran med råge. Åtta olika bilmärken är representerade och av dessa är BMW M4 GT4 mest förekommande med 10 anmälda. Audi med sin R8 LMS GT4, Mercedes med AMG GT4 och Porsche med Cayman GT4 CS MR är närmast med sex bilar vardera. Aston Martin Vantage, KTM X-Bow, McLaren 570S, Chevrolet Camaro och Ginetta G55 finns också i det stora startfältet. Av tre anmälda G55 märks British GT-mästarna HHC Motorsport där tonåringarna Will Tregurtha och Stuart Middleton nu tar sig an de europeiska GT4-förarna.
Men även övriga SRO-serier lockar många deltagare. Det franska mästerskapet hade 31 bilar i fjol och allt pekar på ännu fler i år. Där var Ginetta det näst mest förekommande märket (efter Porsche) med hela 9 stycken G55! Intressant nykomling blir Alpine A110 GT4 som nyligen presenterades i Genéve. Tävlingspremiär under andra halvan av året!
I år lanseras också en GT4 Central European Series, vars startlista kommer inom kort. Även den för oss intressanta GT4 Nordic European Cup har nu fastställt sin definitiva kalender. Start i Falkenberg första helgen i juni, därefter Anderstorp (med Swedish GT) 16-17 juni, Mantorp Park 4 augusti, Rudskogen 8-9 september samt avslutning i Karlskoga 6 oktober. Parallellt fortsätter Swedish GT med fem tävlingshelger och klasserna GTA/GTB. Här sker premiären samma helg som Ginetta GT5 startar upp – Ring Knutstorp 4-5 maj.
En extra intressant säsong väntar alla vänner av GT- och sportvagnar!