Ginetta i LMP1 2018!

wec-ginetta-lmp1-annoucement-2017-ginetta-lmp1

Ginetta gör en storsatsning på Le Mans och World Endurance Championship från och med nästa säsong. Och man gör det i största klassen – LMP1!

En helt ny bil är under konstruktion och designarbetet leds av Ewan Baldry som sedan några år tillbaka jobbar helt för Ginetta och ligger bakom LMP3/G57. Men denna gång får han support av ingen mindre än Adrian Reynard som under 80- och 90-talet tillverkade racerbilar för bland annat Formel 3, Formel 3000 och Indycar. Även sportvagnsprototyper fanns på programmet och nu återvänder alltså Adrian Reynard till denna kategori.

Ginetta planerar att bygga ett 10-tal LMP1-bilar och modellen blir ett välkommet tillskott i WEC nu när Audi dragit sig ur VM-serien. Med enbart Porsche och Toyota som fabriksteam med sina hybrider, är det av stor betydelse för både 24-timmarsloppet och hela WEC att privatteamen nu återvänder till den största klassen. Ett särskilt mästerskap för just de privata teamen instiftas och förhoppningsvis får Ginetta sällskap av BR som diskuterar med italienska Dallara om att bygga en bil. Val av motor i Ginetta LMP1 är ännu inte klart men diskussioner pågår, bland annat med Honda.

Ginetta´s ägare Lawrence Tomlinson kommer att investera åtskilliga miljoner pund i detta projekt och LMP1-satsningen är ett resultat av att Ginetta inte valdes ut bland de fyra tillverkare som ska bygga den nya generationen LMP2-bilar. Ett reglemente med betydligt snabbare bilar som drar igång redan i år och omfattar konstruktioner från Dallara, OnRoak/Ligier, Oreca och Riley.

 

Ginetta kalender 2023
  • 12-13 maj
    Anderstorp
  • 3-4 juni
    Karlskoga
  • 8-9 juli
    Falkenberg
  • 12-13 augusti
    Karlskoga
  • 30 sept.-1 oktober
    Jyllandsringen
Arkiv