Ginetta G57 har visat sig vara den snabbaste bilen i franska V de V-serien och i helgen vann fabriksföraren Mike Simpson tillsammans med Ginetta´s ägare Lawrence Tomlinson totalt Magny Cours 4-timmars – trots att man tvingades avtjäna inte mindre än sju drive-through under den stint som Tomlinson körde! Inte på grund av överträdelser på banan utan helt enkelt för att förarkombinationen klassas högre än flertalet medtävlare och då används detta system som en utjämningsfaktor…
Men Mike Simpson var snabbast på banan och kunde under den sista timman återta ledningen och se till att segern bärgades. Inte mindre än åtta exemplar av G57:an fanns på plats och förutom ett tre-bilsteam från Ginetta/Simpson Motorsport deltog bilar från italienska Nova Race och brittiska CWS Motorsport samt Race Performance.
I det som tidigare var en Endurance-serie för enbart GT-bilar har prototyperna blivit allt fler och förutom Ginetta finns också LMP3-bilar från Ligier. G57:an är ju i grunden en LMP3-bil men i stället för Nissan V8 (obligatoriskt i LMP3) så används en 6,2 liters Chevrolet V8 – utvecklad ”in-house” hos Ginetta.
Men renodlade LMP3-bilar finns fortfarande i fabrikens utbud och till Asian Le Mans Series – som startar sista helgen i oktober – startar fyra sådana bilar för att ta upp kampen med bland annat Ligier, som dominerar LMP3 i European Le Mans Series. Enda gången de båda märkena mötts tidigare i år i liknande sammanhang, var i inbjudningsloppet för LMP3/GT3-bilar i anslutning till Le Mans 24-timmars. Då ledde tonåringen Charlie Robertson innan han tvingades bryta och visade därmed att det är jämnt mellan de båda ledande tillverkarna av LMP3-bilar.
Charlie Robertson är åter en av förarna i Ginetta LMP3 när 4-timmarsloppet i Kina startar – och han delar bil med hemmaföraren Ate de Jong. Mike Simpson kommer också att tävla och gör därmed sin debut i Asian Le Mans Series. Mike som har något av ett drömjobb hos Ginetta. Om än hektiskt och fyllt av resor. När han är hemma säljer han Ginetta-bilar och har förmedlat de flesta G40 och de G50/G55 som finns i Sverige. Men mest testar och tävlar han. Hela British GT i en G50 GT3, V de V-serien i en G57 plus en del andra inhopp och testuppgifter för kunder runt om i världen. En utveckling som den flerfaldige brittiske mästaren i karting knappast kunde tro på när han sökte jobbet som försäljningschef hos Ginetta!