
Scandinavian Raceway i Anderstorp var ett återkommande inslag för Ginetta-serien ända fram till 2013. Därefter har klassen inte gästat den småländska VM-arenan på fem säsonger. Men nu är det dags igen och man gör det i sällskap med de främsta svenska mästerskapen den 16-17 juni.
”Det är lite konstigt att Ginetta inte kört i Anderstorp på så länge, säger Ginetta Sweden´s promotor Leif Lindström. Men det känns bra att komma tillbaka och tävla på landets största motoranläggning.”
Under de fem år som gått har mycket hänt med klassen. Senast bestod Ginetta GT5 Challenge av två biltyper – G20 och G40 – men från och med i år är samtliga bilar av den nyare typen. Av de förare som finns i årets startfält var det bara tre som körde 2013 och endast Roger Joleby har tävlat på banan i en G40.
Redan fredagen den 15:e erbjuder Anderstorp Racing Club test – för både öppna och täckta bilar. Fyra pass som kan visa sig vara betydelsefulla inför tävlingshelgen. Samtidigt är Scandinavian Raceway den bana som erbjuder flest tillfällen för omkörningar och just Ginetta-förarna brukar ta väl vara på dessa möjligheter. En bra startposition är inte lika viktig som på andra banor, men det gäller förstås att hitta tempo genom banans unika, bankade kurvor.

Marcus Annervi kommer till Anderstorp med flest poäng, efter att ha tagit full pott med pole position och seger i båda heaten vid premiären på Ring Knutstorp. Hampus Rydman och Niclas Harbig utmanar på delad andra plats med dansken Emil Dose som fyra. Men det är många andra som kan och vill utmana.
Med tanke på att vi befinner oss i säsongens inledning kan mycket hända och med 20 G40-bilar till start blir det hård kamp om placeringar och poäng. Ginetta kör officiell test och kval på lördagen medan båda tävlingsheaten avgörs under söndagen. Övriga klasser denna späckade helg är STCC/TCR, Porsche Carrera Cup, Swedish GT, Formula Nordic, V8 Thundercar och Radical. Utöver det återkommer fjolårets lyckade ”Sportbilsfestivalen”.