Fem startade i nya kategorin LMP3 och fyra fullföljde ELMS 4-timmarslopp på Silverstone. Samtliga i klassen var Ginetta LMP3. Ett facit fabriken var mycket nöjda med då endast en av bilarna körts överhuvudtaget innan den fria träningen började.
Det visade sig att LMP3-bilarna var ungefär likvärdiga i varvtider med de bästa GTE-bilarna. Mer kommer – enligt Ginetta´s testförare och försäljningschef Mike Simpson – när utvecklingen av den nya bilen kommit en bit längre. Ungefär tre sekunder per varv räknar man med och då ligger klassen någonstans mellan LMP2 och GTE/GT3.
Blott artonårige Charlie Roberson imponerade och den regerande Ginetta Super Cup-mästaren låg ett tag 10:a totalt innan han lämnade över till OS-guldmedaljören i cykel – Sir Chris Hoy. Hoy gjorde sedan stabila insatser under sina pass och de båda kunde köra hem en historisk seger i LMP3:s allra första tävling.
Kampen om totalsegern var jämn och stundtals hård. Björn Wirdheim var en av de tre förarna i den Gibson-Nissan LMP2-bil som till slut segrade – efter att Jon Lancaster kolliderat med då ledande Tristan Gommendy. Fransmannen föll ner till tredje plats och i stället jagades Lancaster av Harry Tincknell under de avslutande varven. Marginalen i mål var endast 37 hundradelar av en sekund! Detta efter fyra timmars körning. I GTE vann Gulf Racing´s Porsche före JMW Motorsport´s Ferrari.
Fler LMP3 kommer till nästa deltävling på italienska Imola den 17 maj men än så länge är Ginetta ensamma i klassen. Fler lär dock följa eftersom LMP3 är ett mycket prisvärt alternativ i internationell racing. En ny bil får inte kosta mer än 195.000€ (ca 1,8 Mkr), komplett med motor från Nissan på 420 hkr, elektronik och växellåda. Som jämförelse är pristaket för en LMP2-bil 450.000€ – utan motor…