Efter framgångarna med italienska Nova-teamet får Fredrik Blomstedt nu chansen att köra sitt livs första 24-timmarslopp – på franska Paul Ricard i helgen. Han kommer att tävla i en Ginetta G50, speciellt utrustad för långdistanslopp med bl.a. ”paddle shift” och större bromsar. Fredrik kommer att dela bilen med Philippe Cimadomo, Andrea Barenghi och Carlo Mantori.
Den franska banan är ingen ny bekantskap för Fredrik Blomstedt. Han testade där tidigt i våras och vid Euroserie-premiären i april slutade han tvåa respektive trea i de båda racen – tillsammans med finländaren Marko Helistekangas. Men formatet denna gång ser helt annorlunda ut jämfört med de 50-minuterslopp han kör annars.
– Det blir väldigt många varv under ett dygn så efteråt lär man väl kunna banan utantill, säger Fredrik, som fick förfrågan om att köra så sent som i tisdags efter att en ordinarie förare tackat nej i sista stund.
Paul Ricard 24-timmars ingår i en serie endurance-tävlingar som inleds i Dubai i januari och avslutas i tjeckiska Brno i oktober. Totalt sex helger med lopp som mäter antingen 12 eller 24 timmar. Flera klasser tävlar tillsammans och till tävlingen på Paul Ricard är 58 bilar anmälda. Snabbaste kategorin består av GT3-bilar, det finns en speciell klass för Porsche 997 medan Ginetta tävlar i SP3 – med främst GT4-bilar som Aston Martin Vantage, BMW M3, Ginetta G50/G55, Lotus Evora m.fl.
Innan kvalificeringen på fredag kväll erbjuds fyra timmars fri träning på eftermiddagen. Ytterligare ett testpass körs i mörker mellan 2100-2230, vilket är obligatoriskt för alla förare. Själva tävlingen startar 1430 på lördagen med målgång precis ett dygn senare.