Ferrari 458 Challenge har visat sig vara en både snabb och effektiv tävlingsbil – som främst använts i fabrikens egna Challenge-serier. Men bland annat i Swedish GT har modellen visat sig klara konkurrensen även mot andra GT-bilar och vunnit åtskilliga segrar. Nu tar man ytterligare ett steg framåt genom att introducera ”Evoluzione” som i praktiken består av bakre vinge, front splitter och ny ”undertray”. Alla nya Challenge-bilar utrustas med detta paket och för äldre bilar erbjuds en ”kit”. Redan 2014 blir det obligatoriskt med ”Evo” för att köra i de europeiska Challenge-serierna.
Givetvis blir bilen snabbare runt banorna med mer downforce, men fabriken betonar att detta inte är huvudmålet. I stället pekar man på att bilen blir både roligare att köra och säkrare i speciellt snabba kurvor. Däckdimensioner, fjädring etc. bibehålls så att den i väsentliga drag fortfarande överensstämmer med vägversionen 458 Italia. Det kommer alltså fortfarande att finnas en skillnad i prestanda jämfört med GTE och GT3-versioner, vilka visserligen har mindre effekt men samtidigt lägre vikt, mer marktryck och bredare däck.
I Swedish GT platsar 458 Evo in i GTA och möter där motstånd från bl.a. Porsche 997 Cup och torde också kunna mätas med nya 991 Cup.