
Drygt två och en halv månad återstår innan premiären på Ring Knutstorp. Ginetta GT5 Challenge var först ute av alla med en kalender och ingen annan klass har så många skriftligt anmälda förare redan nu. I flera andra serier är inte en enda bil anmäld då förutsättningarna inte ens offentliggjorts. Men de är på gång.
STCC AB:s ekonomiska problem har satt sina spår och sedan finalen på Mantorp har man kämpat hårt för att komma tillbaka med en ny satsning. Även om inte allt är klart kring 2018 års upplägg så har de olika parterna – banägarna, STCC och övriga klasser – kommit en god bit på väg.
Ginetta finns ju med på fem av de sex tävlingshelger där STCC kör. Det är bara den norska utflykten som vi avstår för att i stället köra med SSK på Kinnekulle. Av de fem helgerna är det endast Knutstorp och Mantorp som blir helt identiska. Man kör fredag/lördag och klasserna är TCR, Porsche Carrera Cup, Swedish GT och Formel i STCC:s regi. Ginetta och V8 är gästklasser som träffat avtal direkt med respektive arrangör. Anderstorp har samma klassflora plus att även Radical finns med. Tävlingarna på ”Mossen” går dock lördag/söndag. Falkenberg innehåller enbart TCR och Formel i STCC-paketet. Därutöver Ginetta, V8, Legends och SSK-serien. I Karlskoga kör hela STCC-paketet, därtill Ginetta, V8, Legends och SPVM. Räkna med att det åter blir årets mest omfattande helg.
Sammanfattat ett år där banägarna tagit kontroll över sina arrangemang. STCC har fyra mästerskap under sitt paraply och av dessa är Carrera Cup starkast medan man också kan förvänta sig att TCR blir bra. Formel växer en aning med en prognos på 12 bilar medan det är osäkert kring Swedish GT. På andra planhalvan – med egna datum – finns GT4 Nordic och det känns osannolikt att lilla Sverige klarar två GT-serier.
En intressant och viktig säsong står framför oss. Vilka klasser stärks och har bra framtidsutsikter? Kommer publiken tillbaka? Hur går det med GT4 Nordic?
En sak står dock klar. Ginetta GT5 Challenge är stark och har alla förutsättningar att utvecklas ytterligare. Med över 20 anmälda G40-bilar blir det jämna, spännande och bra race. Något som alltid har varit fallet när det gäller Ginetta-tävlingar. Troligen blir 2018 det år som allt fler kommer att upptäcka detta faktum!