För två säsonger tog han titeln i svenska Ginetta GT5 Challenge (delat med Morten Dons) och i fjol slutade han på tredje plats i den brittiska serien. Han gjorde även inhopp här hemma och vann då fyra av de fem tävlingar han startade i. I år tog han steget upp till British GT där han tävlar för Academy Motorsport i en Aston Martin Vantage GT4. Men nu är Dennis Strandberg tillbaka i Ginetta G40 när han gör ett tillfälligt inhopp vid helgens tävlingar i Karlskoga.
– Man kan aldrig tävla för mycket, säger Dennis. Dessutom gillar jag G40:n – en modell jag har haft så många framgångar med.
Egentligen är bilen till salu men i väntan på att någon köper den, passar Dennis på att köra ett race och försöka visa vad den går för. Ginetta har på nytt tagit fart och hela 20 bilar är anmälda till helgen, vilket gör serien till en av de mest populära enhetsklasserna i landet. Och nästa år när Ginetta som svensk raceklass fyller 10 år räknar promotor Leif Lindström med ytterligare ett uppsving.
– En del nyheter är på gång och några av dem ska presenteras för förarna i helgen. Bland annat kommer en av nästa års tävlingshelger att bjuda på en ”Ginetta Festival”, dit alla ägare av Ginetta-bilar är inbjudna. Vi hoppas också kunna samla så många som möjligt av de förare som kört Ginetta G20 Cup och Ginetta GT5 Challenge genom åren.
Karlskoga bjuder på två deltävlingar för Ginetta och båda körs på söndagen medan kvalificeringen äger rum lördag eftermiddag. Ett späckat program med STCC och Carrera Cup dominerar lördagen medan SPVM delar tid på söndag. En glad nyhet för alla entusiaster är att Karlskoga Mk bjuder på entrén! Endast läktarplatser kostar men priserna är högst rimliga och ligger mellan 50 och 150 kronor, beroende på dag och plats.