I veckan besökte ett 20-tal svenskar och danskar Ginetta-fabriken utanför Leeds. Under tisdagen fick deltagarna se hur konstruktion och produktion av bilarna går till – under ledning av bland annat Ginetta´s unge fabriksförare Charlie Robertson. Tre grundmodeller tillverkas. G40, som finns i tre versioner: Junior för de yngsta (14 år), GRDC (godkänd för landsväg) och GT5 Challenge (identisk med den bil som körs i Sverige). G55 erbjuds antingen som Super Cup-bil eller för GT4 och är den modell fabriken tillverkat flest exemplar av (ca 400 inkluderande föregångaren G50). Mest extrem är G57 som i grunden är en LMP3-bil men som försetts med en Chevrolet V8 på ca 580 hkr.
Nu står Ginetta inför sin största satsning hittills då man snart presenterar en LMP1-bil. Redan nästa säsong kommer 4-6 LMP1-Ginetta att tävla i World Endurance Championship som ju inkluderar Le Mans 24-timmarslopp. Ägaren Lawrence Tomlinson gjorde ett kort besök på tisdagen och passade på att hälsa den svensk-danska truppen välkomna och även berätta lite om LMP1-projektet.
Dagen därpå fanns möjlighet att testa G40 och G55 på Ginetta´s egen testbana Blyton Park. Tio förare passade på att utnyttja denna chans och framför allt G40´n användes flitigt. I princip gick den oavbrutet från tio på morgonen till fyra på eftermiddagen – naturligtvis utan några som helst problem…
Ett speciellt erbjudande att köpa ny G40 gäller fram till den 31 oktober och flera på plats tecknade preliminära order. Eftersom begagnade G40 GT5 knappt finns att tillgå är erbjudandet extra intressant. En bra pundkurs gör inte saken sämre…