Berggren dubblerar på Mantorp, kör GT-bil för WestCoast Racing

TTA 2012 deltävling 6 Anderstorp

Efter succén på Gelleråsen, där Erik Berggren i årets första Trofeo Abarth-race tog en seger och dubbla pole positions, har Berggren i hemlighet arbetat med att få till en styrning i det i Swedish GT, ihop med WestCoast Racing. Nu är det klart att Berggren kommer att till att börja med köra racet på Mantorp under Autoropa Racing Days 1 juni ihop med Anders Holmberg i en BMW M3 GT4.

– Fantastiskt kul utveckling av det här projektet. Att arbeta med WestCoast Racing är först och främst sporrande, men även utvecklande. Teamet har en gedigen, segerrik bakgrund och för en ung förare som mig handlar det om att få en bra skolning, den skolningen tror jag att samarbetet med WestCoast Racing kommer att ge mig. Vi kommer att börja med tävlingen på Mantorp och sedan får vi se hur fortsättningen formas och det ska bli grymt roligt!

Den bil Erik Berggren kommer att köra är en BMW M3 GT4, som i fjol kom totaltvåa i Swedish GT och är en dokumenterad vinnarbil i klassen. I Swedish GT körs entimmasrace med förarbyte och det handlar som förare om att leverera stadiga varvtider och att inte göra några misstag. För Berggren innebär det en förändring, då han tidigare bara kört sprintrace och inte delat bil med någon annan. Berggren räds emellertid inte förändringen utan kommenterar:

– Att köra jämna varv är det jag är absolut bäst på, under segerracet på Karlskoga la jag åtta av tolv varv på samma tiondel. Att upprepa detta i en för mig relativt okänd bil blir dock svårt, jag satsar på att utvecklas lite varje varv jag kör i bilen istället. Jag tror att jag kommer att göra ett bra jobb, precis som människorna runt omkring mig kommer att göra. Har man en bra bil blir det lättare att göra ett bra jobb och jag vet att jag kommer att få en bra bil.

Berggren kommer givetvis även till start i Trofeo Abarth, klassen han just nu ligger totaltvåa i, tre poäng efter tidigare STCC-föraren Robin Appelqvist. De tre poängen siktar Berggren på att eliminera under de två sprintracen som ska köras.

– Trofeo Abarth-bilen kan jag bra, likväl som jag kan banan bra. Konkurrensen från Appelqvist är stark, men jag tror att min rutin i bilen väger tungt på en bana som Mantorp. Jag har några ess i rockärmen jag kommer att använda och dessutom har jag en grym mekaniker i Andreas Lood från Racedesign.se. Kort och gott väntar en grym racinghelg och jag längtar som bara den!

Nästa deltävling i Trofeo Abarth och Swedish GT körs 31 maj till 1 juni på Mantorp Park.

——
För mer information, kontakta:
Erik Berggren
erik@erikberggren.com
0761-621 499

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark