Alx Danielsson får en hektisk helg på Ring Knutstorp där han kör både Swedish GT och V8 Thundercars. I GT-klassen delar han en Ferrari 458 Challenge med Tommy Lindroth – en bil han känner väl sedan fjolårets serie. Då deltog han i fyra av de sex deltävlingarna och var genomgående den snabbaste föraren i IKC Scuderia Autoropa i den 458 han körde tillsammans med Christian Kinch.
Sedan segern i World Series by Renault 2006 har Alx mest tävlat i Sverige och gjort inhopp i såväl Carrera Cup, STCC och fjolårets TTA. Men någon hel satsning på ett mästerskap har det inte blivit, främst av budgetskäl. I år framstår han dock som en av favoriterna i V8 Thundercars där han tävlar för Memphis Racing där en av stallkamraterna blir unge Gabriel Blomberg – Ginetta-mästare 2012.
Swedish GT kör sin deltävling över 40 minuter med obligatoriska depåstopp på lördag. En något kortare distans än vanligt för att passa in i det kompakta STCC-formatet. Depåfönstret är öppet från minut 15 till 25 och räkna med att Alx kommer att kör precis så mycket som han får enligt reglementet…
Alx Danielsson drives a Ferrari 458 in Swedish GT
World Series by Renault Champion 2006 – Alx Danielsson – will take part in Swedish GT this weekend – driving a Ferrari 458 Challenge alongside regular driver Tommy Lindroth. This will not be a new experience for Alx as he drove a similar car last year, showing extreme speed and usually the quickest Scuderia Autoropa driver. He is also the 2009 Scandinavian Ferrari Challenge Champion, then at the wheel of a 430.
It will be a busy weekend for Alx, as he also will take part in the V8 Thundercars for Memphis Racing.
Swedish GT will have a shorter race than usual – only 40 minutes – with mandatory pitstop and the option to change driver.