2 x podium för Fredrik Blomstedt på Paul Ricard

Fredrik Blomstedt - 080

Säsongen startade på ett utmärkt sätt för Fredrik Blomstedt när han debuterade för italienska Nova-teamet i Euroseries by Nova. En andra- och en tredjeplats kunde han summera efter tre dagars träning och tävlingar på franska Paul Ricard. En prestation han delade med sin finländske medförare Marko Helistokangas.

Efter att ha varit näst snabbast på den fria träningen var förhoppningarna stora inför kvalificeringen. Men lördagen bjöd på regn och de båda fick nöja sig med dubbla fjärde positioner inför söndagen båda 50-minuterslopp. I det första startade Freddan och han tog sig snart upp på en andra plats, en placering som Marko senare förvaltade väl och höll ända in över mållinjen. Segraren – Olivier Freymouth – körde en Solution F-Renault Megane – en så kallad siluettbil som inte är klassad i GT4 och som visade sig vara snabbare än de reguljära GT-bilarna – trots att den försetts med restriktor och extra vikt. Ginetta G50 dominerade både till antal och i resultatlistan med Luca Magnoni som trea sedan pole-mannen Manuel Lasagni gjort en piruett redan på det första varvet.

I det andra loppet var det Marko Helistokanga´s tur att starta och han gjord en fin insats och kunde lämna över bilen till Fredrik i ledarposition. En ledning som dock var hårfin med både Lasagni och Freymouth bara någon sekund bakom. Men redan efter ett halvt varv in i Freddan´s pass tog Lasagni över ledningen och utökade den sedan till tre sekunder inom loppet av två varv. Även Freymouth tog sig förbi. En knappast förvånande utveckling då det är en klar fördel att köra ensam och efter depåstoppet kunna hålla samma tempo som man gjort innan, medan det alltid krävs ett par rundor för en ny förare att hitta fullt tempo.

För Fredrik Blomstedt tog det ungefär två varv innan de riktiga tiderna kom. Därefter var han snabbast på banan och plockade in hela avståndet fram till ledarduon. De avslutande varven var spännande men ordningen i mål bestod med Manuel Lasagni (Ginetta G50) som segrare, Olivier Freymouth (Megane) tvåa och duon Helistokangas/Blomstedt trea. Övriga var klart distanserade. I ett tidigt skede av tävlingen pressade sig Will Moore i Academy Motorsport´s Aston Martin upp i ledningen , innan Moore tappade kontrollen över bilen och snurrade flera varv innan utflykten tog stopp i en mur. Det är samma bil som britten delar med Dennis Strandberg i British GT och vi får verkligen hoppas att skadorna inte var värre än att man kan komma till start i British GT på Rockingham kommande helg.

Nästa tävlingshelg för Euroseries är i Slovakien där man man delar arrangemanget med bland annat WTCC. Ett större startfält är att vänta och för Blomstedt/Helistokangas är förstås målet att kämpa om de främsta placeringarna. Slovakia Ring bjuder på detta under midsommarhelgen och två veckor senare fortsätter serien på Red Bull Ring i Österrike.

En länk för Euroseries finns under links och där kan man se båda tävlingarna från Paul Ricard – http://www.euroseries.org

 

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark