Om Ginetta

Falkenberg Classic

Ginetta

Ginetta bildades 1958 av fyra bröder Walklett med målet att bygga lätta sportbilar, försedda med mindre motorer. Verksamheten pågick ända fram till 1989 under brödernas ledning och under den tiden lanserades en rad olika modeller, de flesta avsedda för tävlingsbruk. Av de mest framgångsrika konstruktionerna kan nämnas G4 och G12.

Efter konkursen togs varumärket över av en grupp entusiaster med Martin Phaff som operativ chef. Under hans ledning startades Ginetta Cup i England, först för G27, vilken snart ersattes av den lättare G20-modellen. Serien blev en stor succé och under några säsonger var det ingen annan klass i Storbritannien som samlade fler deltagare. 

År 2007 lanserades Ginetta G20 Cup i Sverige av förre racerföraren Leif Lindström. Inte mindre än 21 bilar kom till start redan första säsongen och sedan dess har intresset för Ginetta ökat hela tiden och serien – som nu heter Ginetta GT5 Challenge Sweden – går 2017 in på sitt 11:e år. G20-bilarna finns kvar men numera är det den täckta G40 som dominerar. En liten GT-bil som lockar både unga och äldre förare att tävla till rimliga kostnader. Med ett strikt reglemente ger klassen också helt rättvisa förhållanden med exakt samma förutsättningar för alla.

Ginetta Cars Ltd har sedan 2008 genomgått en omfattande och imponerande utveckling. Då byggdes en helt ny, modern fabrik utanför Leeds av nye ägaren – den framgångsrike affärsmannen och racerföraren Lawrence Tomlinson. Sedan dess har en rad nya bilar rullat ut från det nya Ginetta. Först i raden var G50, en GT-bil enbart för tävlingsbruk som med sin typbeteckning markerade märkets 50-årsjubileum. Denna ersattes 2011 av G55 och dessa modeller har vunnit åtskilliga segrar och mästerskap bland annat i internationell GT4. Ungefär samtidigt kom ersättaren till G20 med beteckningen G40. En mindre version av G50/G55, försedd med en 1,8 liters Ford Zetec-motor på 165 hästkrafter. I England tävlar mer än 100 stycken G40 i tre olika serier – Junior för förare upp till 14 år, GRDC för landsvägsbilar samt GT5 Challenge, som är den snabbaste G40-bilen och identisk med den som används i Sverige.

Under senare år har Ginetta utvecklat sin verksamhet med större och snabbare tävlingsbilar. G55 finns också i en GT3-version och 2015 lanserades märkets första LMP3-bil – med chassi i kolfiber. En variant av samma grundmodell bär namnet G57 och är då försedd med en 6,2 liters Chevrolet V8 i stället för den Nissan V8 som är obligatorisk i LMP3.

Hösten 2016 kom beskedet att Ginetta bygger en LMP1-bil. I spetsen för projektet står ingen mindre än Adrian Reynard och till sin hjälp har han bland annat Paolo Cantone, som designade Peugeot´s Le Mans-vinnare förra decenniet. Den nya bilen har en V8-motor från franska Mecachrome som i detta utförande ska utveckla ca 800 hkr. Debut under 2018 och prognosen är att sex Ginetta LMP1 ska stå på startlinjen på Le Mans i juni nästa år!

Som ett led i den expansiva utveckling märket genomgår har Ginetta också köpt en egen racerbana – Blyton Park. Här kommer nya konstruktioner att testas samtidigt som intresserade förare på olika nivåer ges möjligheter att provköra och testa olika modeller.

Ginetta´s målsättningar att erbjuda alla en plattform att tävla genomsyrar hela deras verksamhet. Unga och äldre, amatörer och proffs. Devisen ”from 14 years to 24 hours” gäller mer än någonsin tidigare och ingen annan tillverkare kan erbjuda något liknande.

Samtliga Ginetta-modeller erbjuder sann körglädje för rimliga pengar.
Från den äldre G20-modellen till den moderna G40 och den större GT-bilen G55.

För dig med licens kan vi erbjuda provkörningar eller kompletta testdagar på Mantorp Park.

SSK-final på Mantorp Park med Radical & Ginetta.

Ginetta G40

Motor: Ford Zetec 1800cc, 165 hkr
Växellåda: Quaife 6-växlad, sekventiell
Däck: Michelin slicks + regndäck
Tomvikt: 820 kg

TTA i Anderstorp.

Ginetta G55

Motor: Ford V6 3700cc, 355 hkr
Växellåda: Hewland 6-växlad, sekventiell/paddle shift
Däck: Michelin slicks + regndäck
Tomvikt: 1100 kg

Ginetta G57 P2 är en av de snabbaste ”track day”-bilarna som går att köpa. Samtidigt är det en väl utprovad tävlingsbil, godkänd för franska V de V, Dutch Supercar och flera andra öppna mästerskap runt om i världen. Motorn kommer från Chevrolet LS3 med en volym på 6,3 liter – vidareutvecklad av Ginetta för att fungera optimalt i en sportvagnsprototyp. Med en effekt på 580 hkr och tomvikt på 900 kg samt med aerodynamik som överträffar LMP3 är den betydligt snabbare runt en bana är någon GT-bil på marknaden.

För mer information, kontakta lindstromleif5@gmail.com