Om Ginetta

Newsrace på Ring Knutstorp

Ginetta – mer än 60 år på racerbanorna

Ginetta bildades 1958 av fyra bröder Walklett med målet att bygga lätta sportbilar, försedda med mindre motorer. Verksamheten pågick ända fram till 1989 under brödernas ledning och under den tiden lanserades en rad olika modeller, de flesta avsedda för tävlingsbruk. Av de mest framgångsrika konstruktionerna kan nämnas G4 och G12.

Efter konkursen togs varumärket över av en grupp entusiaster med Martin Phaff som operativ chef. Under hans ledning startades Ginetta Cup i England, först för G27, vilken snart ersattes av den lättare G20-modellen. Serien blev en stor succé och under några säsonger var det ingen annan klass i Storbritannien som samlade fler deltagare. 

År 2007 lanserades Ginetta G20 Cup i Sverige av förre racerföraren Leif Lindström. Inte mindre än 21 bilar kom till start redan första säsongen och sedan dess har intresset för Ginetta ökat hela tiden och serien – som nu heter Ginetta GT5 Challenge Sweden – numera bara för G40 GT5-bilar. En liten GT-bil som lockar både unga och äldre förare att tävla till rimliga kostnader. Med ett strikt reglemente ger klassen också helt rättvisa förhållanden med exakt samma förutsättningar för alla.

Ginetta Cars Ltd har sedan 2008 genomgått en omfattande och imponerande utveckling. Då byggdes en helt ny, modern fabrik utanför Leeds av nye ägaren – den framgångsrike affärsmannen och racerföraren Lawrence Tomlinson. Sedan dess har en rad nya bilar rullat ut från det nya Ginetta. Först i raden var G50, en GT-bil enbart för tävlingsbruk som med sin typbeteckning markerade märkets 50-årsjubileum. Denna ersattes 2011 av G55 och dessa modeller har vunnit åtskilliga segrar och mästerskap bland annat i internationell GT4. Ungefär samtidigt kom ersättaren till G20 med beteckningen G40. En mindre version av G50/G55, försedd med en 1,8 liters Ford Zetec-motor på 165 hästkrafter. I England tävlar mer än 100 stycken G40 i tre olika serier – Junior för förare upp till 14 år, GRDC för landsvägsbilar samt GT5 Challenge, som är den snabbaste G40-bilen och identisk med den som används i Sverige.

Under senare år har Ginetta utvecklat sin verksamhet med större och snabbare tävlingsbilar. Förutom GT-bilar har man konstruerat och byggt sportvagnsprototyper för FIA:s kategorier LMP3 och LMP1. En uppföljare till G55 med beteckningen G56 lanserades 2021, avsedd för såväl Ginetta Super Cup som SRO:s GT4-serier.

Ginetta jobbar intensivt med sina mästerskap och är även mycket aktiva då det gäller förarutbildning. Med egna banan Blyton Park har man obegränsade möjligheter att både testa sina produkter samt anordna kurser och talangtävlingar. Ungdomar är en viktig grupp och åtskilliga är de som börjat i Ginetta och numera tävlar internationellt, inte sällan som professionella förare.

Ginettas målsättning att erbjuda alla en plattform att tävla genomsyrar hela deras verksamhet. Unga och äldre, amatörer och proffs. Oavsett vilken grupp man tillhör ger varje Ginetta-bil maximal körupplevelse i förhållande till kostnad.

Av alla Ginetta-modeller är G40 den mest långlivade. Redan 2011 lanserades den i England och två år senare kom den till Sverige. I hemlandet finns tre serier med varianterna Junior, Cup och GT5. Sistnämnda är snabbast och den vi uteslutande kör med i Sverige.

Intresserad av Ginetta? Vi erbjuder möjligheter att testa och att hyra bil för enskilda tävlingar eller hel säsong! (Se mera info här:)

 

SSK-final på Mantorp Park med Radical & Ginetta.

Ginetta G40

Motor: Ford Zetec 1800cc, 165 hkr
Växellåda: Quaife 6-växlad, sekventiell
Däck: Michelin slicks + regndäck
Tomvikt: 820 kg

 

TTA i Anderstorp.

Ginetta G55

Motor: Ford V6 3700cc, 355 hkr
Växellåda: Hewland 6-växlad, sekventiell/paddle shift
Däck: Michelin slicks + regndäck
Tomvikt: 1100 kg

 

Ginetta G56 GTA

Baserad på framgångsrika G55 men i enklare utförande och med lägre driftskostnader. Motoreffekten begränsas till 270 hkr och enhetsdäcken är av typ Michelin Pilot Sport 4S. I den brittiska serien tillåts endast ett set däck för en hel säsong!

Motor: Ford V6 3,7, 270 hkr (300 med annan mappning)
Växellåda: 6 vxl, sekventiell/paddle shift
Däck: Michelin Pilot Sport 4S (mönstrade) 20”
Tomvikt: 1100 kg

 

Ginetta G56 GT4

Den nya GT4/Super Cup-bilen skiljer sig mycket från föregångaren G55. Motorn är en Chevrolet V8 på 6,2 liter, utvecklad för racing av Ginetta själva, som ger 500 hkr. En effekt som kan modereras beroende på Balance of Performance i GT4. Växellådan är placerad baktill i bilen (s.k. transaxel) och kommer från XTrac.

Motor: Chevrolet/Ginetta V8 6,2, 500 hkr (beroende på klassens BoP)
Växellåda: XTrac, 6 vxl, sekventiell/paddle shift (transaxel)
Däck: Michelin 10×18”
Tomvikt: 1085 kg

 

Ginetta G57 P2 är en av de snabbaste ”track day”-bilarna som går att köpa. Samtidigt är det en väl utprovad tävlingsbil, godkänd för franska V de V, Dutch Supercar och flera andra öppna mästerskap runt om i världen. Motorn kommer från Chevrolet LS3 med en volym på 6,3 liter – vidareutvecklad av Ginetta för att fungera optimalt i en sportvagnsprototyp. Med en effekt på 580 hkr och tomvikt på 900 kg samt med aerodynamik som överträffar LMP3 är den betydligt snabbare runt en bana är någon GT-bil på marknaden.

För mer information, kontakta lindstromleif5@gmail.com

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark