Vem kan hota Hampus Rydman?

Regerande mästaren Hampus Rydman inledde året med en dubbelseger.

Två raka Ginetta-titlar och dessutom en från 2008 då modellen hette G20. Men Hampus Rydman har kört en rad andra bilar också, som Ginetta G50, Porsche 997 Cup och Ferrari 430 GT2. Men liksom många andra hamnade han till slut i en återvändsgränd där ambitioner och budget inte gick riktigt hand i hand. Sedan 2018 är han tillbaka i klassen där allt började och trivs bra i sina båda roller. Som förare och mentor till några andra, mindre meriterade förare.

Första året i G40 fick Hampus rejält motstånd av Marcus Annervi och i fjol fanns också de som stundtals kunde matcha honom. Inte minst unge Linus Ahlström som vann båda loppen på Mantorp Park. Etablerade förare som Fredrik Blomstedt och Dennis Strandberg gjorde tillfälliga inhopp och var nära. En seger tog också en annan yngling – Daniel Andersson.

Men vem ska utmana i år? Knappast någon om vi menar hela serien, men kanske i enskilda tävlingar? Premiären på Falkenberg innehöll inslag som ger hopp om att även 2020 blir en spännande säsong för Ginetta GT5. Nykomlingen Alexzander Kristiansson var Topp-3 i båda loppen och Peter Wiborg och Kevin Blomberg fick besöka prispallen var sin gång. Även Alexander Pfister och Douglas Dahlström var nära att få med sig pokaler hem.

Fler förare kommer att ansluta redan till Karlskoga 15-16 augusti och av dessa är både Jacob Kümmerling och Jesper Ramsberg snabba nog för topplaceringar. Två ungdomar som redan i fjol fick klättra upp på pallen.

Lite grand i skymundan gjorde Christian Benjaminsson sin hittills bästa insats och samlade ihop viktiga poäng inför fortsättningen. Niklas  Kristiansson sken i kapp med solen efter sonen Alexzanders framgångar och accepterade att han inte längre är snabbast i familjen. Lika positiv var Karl-Arne Källström, som är en av bilsportens hjältar. Sandviken ligger inte nästgårds i förhållande till banorna, men avstånden och alla mil i husbilen är en del av äventyret. I Falkenberg var han ende senioren men han får snart sällskap av Anders Hedensjö och förhoppningsvis också Roger Joleby.

Nedan följer några bilar som Hampus kört genom åren:

Ginetta G50 var Hampus “kontor” till och från mellan 2010-2016.
2013 körde han en Ferrari i Swedish GT.
2011 provade Hampus den nya Abarthklassen.
2010 ett kort inhopp i Porsche Carrera Cup.
Hampus var med från start när Ginetta 20 startade 2007 och 2008 tog han sin första titel.
Hampus körde Volvo S60 år 2006.
Hampus Rydman inledde sin racingkarriär i Volvo S40 Challenge 2005.