Swedish GT kör säsongsfinal

ferrita omslagsbild 3

I anslutning till STCC-finalen på Mantorp Park, avslutar också Swedish GT säsongen 2013. Detta sker med ett 40 minuter långt lopp lördag förmiddag där GTA-klassen mönstrar redan klara mästaren Jan Brunstedt i den Audi R8 han delar med Christer Lindholm. Erik Behrens och Daniel Ros kör en identisk R8:a och de tyska GT3-bilarna möter två Ferrari 458 Challenge från generalagenten Autoropa. Martin Nelson – – som vann GTA i par med Mattias Andersson förra året – har nu Filip Larsson med sig medan Den andra 458:an har italiensk besättning i form av Matteo Babalus och Fulvio Ferro. Euroracing´s snabba Ferrari 430 GT blir också att räkna med i händerna på Hampus Rydman och teamägaren Kari Mäkinen.

GTB och GT4 har ungefär likvärdig prestanda men bedöms för sig. GT4 har tyvärr förlorat några bilar på grund av krascher och varken Ricknäs Porsche eller West Coast Racing´s BMW M3 kommer till start. Det gör dock redan klara mästarna Peter Larsen/Johan Rosén i Ginetta G50 som säkrade GT4-titeln på Knutstorp för knappt två veckor sedan. Om andra plats är det fortfarande öppet mellan Joakim Söderström, BMW M3, Aleksander Schjerpen, Ginetta G50 och Poker Wallenberg, Aston Martin. GTB har varit tunn hela året men lagom till finalen har den växt. Thomas Belfrage har varit jämnheten själv och lär ta hem klassen men vem vinner på Mantorp? Tomas Hall/Magnus Holmström utmanas av Ingvar Mattssons kvicka Chevron – nu med den mindre 2-litersmotorn – och Ferrita´s Micael Ljungstrom (bilden), som går från Porsche till Aston Martin denna helg. Kanske blir det hel säsong med den brittiska sportbilen nästa år – i så fall i GT4, där bilen klassar in med små modifieringar. I väntan på beställda delar från Prodrive, kör Micael denna gång i GTB.

Årets Swedish GT har inte riktigt varit i nivå med fjolårets men seriens promotor Leif Lindström ser det bara som en tillfällig svacka.

– Alla klasser i svensk racing på den här nivån, har tappat deltagare. Orsakerna är flera och kan främst härledas till den turbulens som rådde under vintern och inför säsongstarten. Nu har jag tydliga indikationer på att optimismen och framtidstron är på väg tillbaka och GT tillhör de klasser som på nytt kommer att växa. Vi jobbar på ett delvis nytt koncept med mer körning varje helg och en kalender borde kunna vara klar ganska snart – så att teamen kan planera i god tid.