Swedish GT 2014 – sammandrag

Autoropa Racing Days Mantorp Park med Swedish GT. Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin? auto10 auto6

Richard Göransson var den stora stjärnan i årets Swedish GT och inte oväntat vann han också GTA-klassen tillsammans med Martin Nelson i en av Scuderia Autoropas Ferrari 458 Challenge Evolution. 458:orna som inför året utrustats med en bakre vinge och en front splitter – framtagna av Ferrari för att ge bilarna ökad stabilitet i snabbare kurvor. Lite bättre på banan var det allmänna omdömet men ingen större skillnad i tider, åtminstone inte på våra svenska banor. Richard och Martin segrade i samtliga 50-minuterslopp medan de förlorade var sin av de kortare tävlingarna – Martin på Karlskoga till unge Henric Skoog (Porsche 997) och Richard i sista tävlingen på Ring Knutstorp i jämn kamp med Matteo Babalus Santoponte. Italienaren körde för andra året i Swedish GT och fungerade både som coach och stallkamrat till bilens ägare Christian Hobohm – den senare utvecklades under året och tog med jämna och säkra körningar till slut en fjärdeplats i serien efter Matteo.

De som främst kunde utmanat Ferrari-förarna var Patrik Skoog med sonen Henric i PFI Racing´s Porsche 997, men en utflykt till VLN och Nürburgring gjorde att de missade den möjligheten. En resa som dessvärre visade sig vara förgäves då hela VLN-loppet ställdes in på grund av dimma… Men på Mantorp var duon vassa och tog en andra plats i den längre tävlingen med förarbyte. Henric var också nära seger i det första AM-racet men fick backa av mot slutet då bensinen började ta slut! Segern kom dock som nämnts i Karlskoga efter en imponerande körning i hällande regn.

Mer än hällande regn var det i Falkenberg där tävlingen ställdes in och i stället kördes som extra inslag på Ring Knutstorp. Vid den senare hade Autoropa slagit på riktigt stort och lyckats förmå filmstjärnan Hugh Grant att tävla i en av deras 458:or. Han delade bilen med Fredrik Ekblom och de plockade 18 poäng under denna förlängda helg och kom därmed på delad sjunde plats i GTA. PFI Racing´s andra Porsche var som mest framgångsrik på Karlskoga då Fredrik Behring och Kenneth Pantzar slutade tvåa. Porsche var också ett konkurrerande märke till Ferrari händerna på Peter Lindqvist, Niclas Sjöberg, Magnus Landell och Kenne Rydgren – men samtliga missade finalen och därmed också möjligheten att samla fler poäng. Detsamma kan sägas om Tommy Lindroth och Christian Kinch. Båda varvar Swedish GT med Ferrari Challenge Europa och tyvärr kolliderade flera deltävlingar med varandra. Med tyske föraren Björn Grossman och österrikaren Philipp Baron som partners, gav de i alla Mantorp-helgen lite extra internationell färg – med Tommy´s andra plats i sprintracet som höjdpunkt.

GT4-teamen bjöd på riktigt bra racing under året och att det var jämnt bekräftas av att det endast skiljde fyra poäng mellan de fyra främsta. Fjolårets mästare Peter Larsen/Johan Rosén hade en motig start på säsongen med sin Ginetta G50, men kom allt starkare för varje tävlingshelg. Under finalen på Ring Knutstorp visade de bästa form och segrade i båda 50-minutersloppen. Men det räckte ändå inte ända fram, utan de fick nöja sig med placeringarna fyra och fem i sammandraget. John Vella kom med en ny Lotus Exige Cup R som klassades nationellt inför ett framtida SRO-godkännande. Tillsammans med Martin Sventén hade de en lite omväxlande säsong med vissa tekniska bekymmer, men det hindrade ändå inte Martin att sluta på delad andra plats i GT4. Men det räckte inte ända fram för Håkan Ricknäs/Magnus Holmström drog det längsta strået och blev samtidigt främsta Pro respektive Am-förare. Men det skiljde endast en poäng mellan de tre i topp!

Av övriga kunde både PWR Racing´s Aston Martin med Daniel Haglöf/Poker Wallenberg och Double H Motorsports Ginetta G50 med Hampus Rydman/Tintin Kanrell haft betydligt mer framskjutna placeringar. Båda ekipagen drabbades dock av flera tekniska bekymmer och poängskörden blev inte den förväntade. West Coast Racing kom i år med bara en BMW M3 och den kördes av Thomas Karlsson/Thomas Martinsson – med en tredje plats för dem var som främsta resultat. Joakim Söderström/Milton Lundström körde också till sig några tredjeplatser i Förenade Racing´s M3:a, men hade flera nollor vilket gav dem mer blygsamma positioner i tabellen. Detsamma kan sägas om Ingvar Mattssons kvicka Chevron GR8, som lite för sällan nådde målet. Men speciellt i Jimmy Johanssons händer – på Ring Knutstorp – var den snabbare än något annat med en populär seger som följd. Äldst i fältet – bland bilarna – var Kari Mäkinens trogna Ferrari 360 Challenge som han delade med Thomas Belfrage. Bäst gick det i det längre loppet på Karlskoga då duon fick kliva upp på prispallen.

För GT-förarna återstår nu Ferrita MP500 den 5 oktober. En längre och annorlunda utmaning som inte ingår i Swedish GT-serien. Därefter ska en kalender för 2015 presenteras och med en bra sådan finns alla skäl att tro på en ny uppgång för landets enda serie för muskulösa GT-bilar – Swedish GT Series!