Summering efter Karlskoga

Kanonloppet i Karlskoga - största GT-helgen någonsin?

Tre av de fyra helgerna i Swedish GT är nu körda – men ändå återstår fyra deltävlingar! Förklaringen är den på grund av regn inställda tävlingen i Falkenberg, vilken kommer att köras som första programpunkt i samband med Autoropa Racing Day´s på Ring Knutstorp (12-13/9.)

En hel del poäng kvar att köra om, närmare bestämt 30 för den förare som lyckas fullt ut i GTA eller GT4. Richard Göransson har hittills full pott medan stallkompisen Martin Nelson förlorade två pinnar till unge Henric Skoog nu senast på Karlskoga. Henric som definitivt är årets utropstecken har ju som främsta mål att vinna Renault Clio Cup där han utkämpar en hård kamp med den lite äldre och mer meriterade Robert Helling.  Planerna för nästa säsong är ännu inte klara, men ett spår är att Henric fortsätter att köra Porsche tillsammans med pappa Patrik. Övriga i GTA har halkat lite för långt efter för att kunna utgöra hot mot Göransson/Nelson i Ferrari 458, men snabbe italienaren Matteo Babalus Santoponte gav i alla fall Richard en rejäl match på Mantorp Park i våras.

I GT4 har det varit ordentligt flyt för duon Håkan Ricknäs/Magnus Holmström och deras Porsche 911 GT4. I andra sprintracet på Karlskoga var det dessutom nära att Håkan vann totalt sedan han lyckosamt satsat på torrdäck medan alla andra bedömde att regndäck var det enda tänkbara. Bakom dem finns en rad opponenter med Daniel Haglöf närmast i den Aston Martin han delar med Peter Poker Wallenberg. Martin Sventén i Lotus Exige ska heller inte räknas bort och tillsammans med bilens ägare John Vella har han varit med i toppen hela tiden. Ett annat snabbt ekipage är den Ginetta G50 som körs av Hampus Rydman/Tintin Kanrell men en rad missöden har stoppat dem från att nå de verkliga topplaceringarna. Fjolårets mästare i GT4 – Peter Larsen/Johan Rosén (G50) – har inte heller fått den utdelning de räknat med och båda är förstås ute efter revansch på Ring Knutstorp. Mixen av olika märken gör att GT4-klassen uppskattas extra mycket: Aston Martin, BMW, Chevron, Ferrari, Ginetta och Lotus. Och fler är på gång till nästa år.

Ginetta GT5 är supportklass till Swedish GT under hela 2014 men konstigt nog har startfälten minskat sedan förra året. Av de nio G40 som finns i landet har vi i år bara sett sex i serien. Att den äldre G20 också minskat i antal är lika anmärkningsvärt, då enklare och billigare racing knappast finns. Men tävlingarna har ändå varit spännande och omväxlande. I fjol delade Dennis Strandberg titeln med dansken Morten Dons och i år satsar han främst på den brittiska Ginetta-serien. Med framgång. När två helger och sex deltävlingar återstår ligger han tvåa i det mästerskapet och han har under debutåret tagit en rad segrar. Krockande datum har gjort att han missar några svenska helger men av de fyra lopp han kört har det blivit tre segrar. Niclas Lindström leder och har vunnit två gånger medan Bror Ellfolk klivit högst upp på pallen en gång. Jesper Prytz utmanar med  tre pallplatser.

Bland G20-bilarna har veteranen Anders Hedensjö vunnit samtliga fyra tävlingar han kört. Dock missade han “amfibie-övningarna” i Falkenberg och har därmed några poäng upp till Joakim Strid. Daniel Axelsson, Sebastian Berger Axelsson och Andreas Ekvall kämpar om tredje platsen.

Final på Ring Knutstorp för Swedish GT medan Ginetta kör sin sista deltävling på Mantorp Park i samband med långloppet Ferrita MP500.