Spännande Ginetta-race i Falkenberg

SSK Falkenberg

Tidstillägg, uteslutning, avkörningar och massor med omkörningar. De båda Ginetta-racen i Falkenberg i lördags innehöll det mesta. När dammet till slut lagt sig över banan stod Otto Gullberg och Jesper Prytz som dagens mest framgångsrika män.

Niclas Lindström startade från pole position i det första heatet men det var tvåan på gridden, Jesper Prytz, som tog ledningen. På en långsamt upptorkande bana var han den ende som valt att starta på regndäck. En chansning som höll. I två varv! Därefter passerades han av först Bror Ellfolk och därefter av Niclas Lindström. Niclas övertog snart ledningen, drog ifrån och såg ut att gå mot en ny seger. Bakom honom var kampen hård mellan Ellfolk, Niclas Harbig, Robin Lassander, Joakim Strid, Otto Gullberg och Kalle Berggren. På det nionde varvet körde Anders Ekdahl av banan i första chikanen och fastnade ute i gruset. Safety Car rullade ut för att fånga upp ledaren. Men Niclas Lindström körde om SC och efter målgång kom beslutet att han uteslutits. Även tvåan i mål – Niclas Harbig – fick en bestraffning – efter omkörning vid gul flagg med ett tidstillägg som följd. När SC gick in återstod två varv och kampen om placeringar var intensiv. Robin Lassander blev påkörd i den allra sista kurvan och det var Otto Gullberg i en G20 som till slut stod som segrare. Bror Ellfolk klassades tvåa och Joakim Strid trea.

Andra racet hade alla förutsättningar att bli spännande med Jesper Prytz långt ner i startfältet och med Niclas Lindström allra sist efter sin uteslutning. Niclas Harbig tog ledningen och skaffade sig snart en till synes betryggande ledning. Prytz tog många placeringar redan under de första varven och var snart uppe på andra plats. Under tiden hade Lindström kört upp sig till tredje och allt talade för att de tre skulle vara tillsammans under de sista varven. När två varv återstod låg de precis efter varandra och Harbig fick se sig passerad av både Prytz och Lindström. Ut på sista varvet var Jesper Prytz en knapp sekund före Niclas Lindström men när de dök upp på baksidan av kullen skiljde ingenting. Men då Niclas försökte ta med sig extra fart ur den snabba högern tappade bilen greppet i bakvagnen och han for av banan och fastnade i sandfållan. Prytz kunde därmed ta segern med Harbig som tvåa och Otto Gullberg som trea. I G20-klassen fick Gullberg full utdelning med två segrar och Joakim Strid var tvåa båda gångerna. Kalle Berggren kunde inkassera två tredje platser i G20-klassen.

Lycka för en del. Mindre kul för andra. Men ingen kan förneka det faktum att Ginetta alltid bjuder på spännande och omväxlande tävlingar. ”Sveriges mest underhållande racing”, sade någon efteråt.

Nu är det uppehåll för Ginetta GT5 Challenge ända fram till den 15-16 augusti då klassen tävlar på Karlskoga.

Ginetta kalender 2024
  • 3-4 maj
    Anderstorp
  • 1-2 juni
    Karlskoga
  • 13-14 juli
    Falkenberg
  • 10-11 augusti
    Rudskogen, Norge
  • 28-29 september
    Jyllandsringen, Danmark