Nytt, unikt GT-koncept från Ginetta

Nu lanserar Ginetta sin nya GT-bil vid namn GT Academy. Baserad på framgångsrika G55 men i stort sett ett helt nytt koncept för en delvis ny målgrupp.

  • Målet har varit att skapa en riktig GT-bil med lågt inköpspris och särklassigt låga driftskostnader, säger Ginetta´s fabriks- och utvecklingsförare Mike Simpson. En bil som kan användas både för track days och i tävlingssammanhang.

Chassiet är detsamma som G55 men GT-A bilen saknar front splitter och har en mindre bakvinge, som inte är justerbar. Motorn är en V6:a på 3,6 liter som utvecklar 270 hkr, vilket gör att behov av översyn och renoveringar i princip inte existerar. Växellådan har sex växlar och manövreras via så kallade paddlar. Förarutrymmet är anpassat för alla storlekar av förare och bilen har luftkonditionering. Däcken kommer från Michelin och är godkända för landsväg.

Redan nästa år planerar Ginetta Cars en tävlingsserie i England, vilken omfattar 15 deltävlingar under fem helger. GT Academy Series blir ett komplement till redan framgångsrika Ginetta-serier som G40 Cup, GT5 Challenge och G55 Super Cup. En klass för etablerade förare och en för noviser, dessutom en ”Chairman Cup” för de som fyllt 45.

Enkelhet och låga driftskostnader har varit viktiga mål när bilen och konceptet tagits fram. Michelin Sport-däcken är en del och man har lyckats köra mer än 5000 km på samma omgång däck under sommarens tester. Detta enastående resultat gör att man under nästa års serie enbart kommer att tillåta ett enda set däck. En omgång som ska klara fem helger med tre lopp vid varje tillfälle! Kostnader för däck är normalt bilsportens största utgiftspost, men i konceptet Ginetta GT-A minskar den till ett absolut minimum.

Även priset för själva bilen är i en egen klass. Komplett tävlingsfärdig kostar den 62.500 pund (+VAT), vilket kan jämföras med en GT4-bil som beroende på märke betingar mellan 120.000 och 180.000 €.

För några veckor sedan bjöd Ginetta in förare att testa GT-A-bilen och reaktionerna var odelat positiva för att inte säga överväldigande. En av de som provade var förre olympiske cykelmästaren Sir Chris Hoy, som även tävlat en hel del i racing, bland annat i LMP3 för just Ginetta. Han var mycket imponerad av bilen och beskrev den som en riktig racerbil, men ändå lättkörd och perfekt för både nybörjare och mer erfarna förare.

  • Oavsett om målet är att tävla eller enbart köra track days, så är GT Academy-bilen det näst intill ultimata verktyget, berättar Mike Simpson. I det mesta fungerar den som en vanlig supersportbil för landsväg, men det här är en racerbil som också är betydligt billigare att köpa och underhålla. I England kommer vi att erbjuda kunder kompletta paket som innehåller transporter, översyn och hospitality, men för de som så önskar kan de köpa och driva bilen helt själva.