Ny vår för GT4!

 

4sgt130818-0566

GT4 lanserades av Stéphane Ratel Organisation till säsongen 2007. Tanken var att skapa en internationell klass där bilarna var nära standard och betydligt enklare och billigare att driva än de snabbare GT3-bilarna. En Europa-serie tog form och en rad nationella serier hängde på med särskilda klassificeringar för GT4-bilar. För att få delta måste varje modell godkännas av respektive fabrik och därefter genomgå en “Balance of Performance” – arrangerad av SRO.

Biltypen har allt sedan starten fått leva lite grand i skymundan av “storebror” GT3 men mycket pekar på att de enklare GT4:orna blir allt mer attraktiva. En anledning är att en GT4 kostar ungefär en tredjedel av vad man får betala för en GT3 och tittar man på driftskostnader är skillnaden ännu större. Faktum är också att GT4 ofta är mer spektakulärt att titta på, då bilarna har måttligt marktryck och relativt smala däck. Detta i kombination med ganska mycket effekt och det faktum att de saknar “traction control”, gör att det går lite mer på tvären än vad som är vanligt med moderna racerbilar. Balance of Performance har också visat sig fungera riktigt bra och loppen är ofta jämna och dramatiska ända in över mållinjen. Precis som när det gäller GT3 delas förarna in i Pro och Am och man tävlar både individuellt i var sitt 25-minuterslopp samt tillsammans över 50 minuter med obligatoriskt depåstopp.

Swedish GT4 är en växande del av Swedish GT där GTA är den andra och lite snabbare klassen. I den senare tävlar sportbilar från enhetsklasser, främst Ferrari 458 Challenge och Porsche 997 Cup. Men det är i GT4 den riktiga mångfalden återfinns med fler än dussinet olika märken och bilmodeller att välja mellan. I Sverige har BMW M3, Aston Martin och Ginetta G50 varit mest framgångsrika men det finns definitivt fler segerkandidater. Med en speciell GT4-kit får en äldre Porsche 997 Cup plötsligt ett nytt liv och kan vinna tävlingar igen. Flera amerikanska modeller är klassade – Camaro, Corvette och Mustang – liksom japanska Nissan 370Z. I vår står nya Porsche Cayman GT4 klar och Ginetta kommer med sin G55 GT4 – den sistnämnda redan såld i ett par exemplar till vårt land. Lotus Evora har vunnit en hel del utomlands och får nu sällskap av syskonet Exige, som också dyker upp på svenska banor 2014.

Vad kostar det då att tävla i GT4? Ja, det är alltid svårt att sätta exakta siffror då upplägg, biltyp och hur mycket man kan göra själv, påverkar i högsta grad. Men räkna med att en säsong i Swedish GT4 hamnar mellan 300-500.000 per förare, vilket är väl i nivå med vad de flesta betalar för att köra i en betydligt långsammare bil i en enhetsklass. Kör man utomlands tillkommer givetvis en del men det är kittlande att utveckla programmet med några race till, då man ser vad som erbjuds. En helt ny European GT4 Cup med tävlingar på GP-banor i sex olika länder. Därtill finns klasser för GT4 i nästan alla Endurance-tävlingar för GT-bilar – som 24-timmarsloppen på Nürburgring och i Dubai, 12-timmars i Abu Dhabi och många andra.

Fråga är inte om – utan när? GT4 väntar på dig och GT4 är kanske precis det du väntat på?