Niclas Lindström vinner åttonde upplagan av Ginetta-serien

SSK-final på Mantorp Park med Radical & Ginetta.

Ginetta GT5 Challenge och föregångaren Ginetta G20 Cup har blivit ett begrepp i svensk racing. Den åttonde säsongen har precis avslutats och Niclas Lindström är den senaste i raden av Ginetta-mästare. Sedan förra året är mästerskapet tvådelat och innehåller både en poängberäkning för samtliga förare samt en separat för de som kör den äldre G20-modellen. I den senare kategorin vann Joakim Strid och han slutade dessutom fyra totalt.

I England har Ginetta som enhetsklass en ännu längre historia och där har nu den nyare G40 nästan helt tagit över. I Ginetta Junior är det enbart tillåtet med den moderna bilen – fast i den serien med lägre effekt och standarddäck – medan Ginetta GT5 Challenge kör med exakt samma reglemente som i Sverige. Eller för att vara korrekt – vi kör som i England.

Båda serierna har många startande och i den senare betyder det att man ständigt ligger mellan 25 och 30 bilar vid varje tävling. En hög siffra även med engelska mått då öriket har nästan lika många serier och klasser som vi har aktiva förare!

I år har svenska Ginetta i likhet med alla andra serier haft lite problem att samla tillräckligt med startande. Men ändå finns skäl att se ljust på framtiden. Under den senare delen av säsongen har allt fler hört av sig och sagt att de kör nästa år och det gäller både G40 och G20. En kalender om fem helger kommer att presenteras inom kort och utöver denna inbjuds de svenska förarna också att köra en gång ihop med den tuffa brittiska serien. Ett mästerskap där fjolårsmästaren Dennis Strandberg etablerat sig på allvar och med hjälp av fem segrar tog tredje platsen totalt. Mellan utflykterna till England hann Dennis också med att köra fem av nio deltävlingar i Sverige – med fyra segrar och en total tredje plats som slutresultat.

– Ginetta är tillsammans med Formel Ford den bästa tävlingsklass som funnits, säger Leif Lindström som haft ansvar för den svenska upplagan sedan starten.

– Detta på grund av tre faktorer: Låga kostnader, identiska bilar och möjligheten att använda samma bil mycket länge. En ny G20 kostade 2007 12000 pund och idag säljs de för 70-80.000 kronor. Ingen annan klass kan visa något liknande!

Med åtta säsonger på nacken är det högst angeläget att lista de som varit mest framgångsrika i Ginetta-serierna genom åren. Flera av dem har gått vidare till större sammanhang efter att effektivt använt Ginetta som en första plattform, medan andra kört serien i många år och haft mycket nöje under tiden.

Ginetta-mästare:

2007: Rickard Bengtsson

2008: Hampus Rydman

2009: Ola Nilsson

2010: Mats Nilsson

2011: Chris Midmark

2012: Gabriel Blomberg

2013: Dennis Strandberg/Morten Dons (identiskt antal segrar och andra platser); G20 Cup: Stavros Tentis

2014: Niclas Lindström, G20 Cup: Joakim Strid