Niclas Lindström dominerade på Kinnekulle Ring. Tätt i G20.

SSK & SPVM Kinnekulle

Lördagens skiftande väderlek innebar att kvalificeringen blev något av ett lotteri. Redan efter några minuter vräkte regnet ner och de som inte satte högsta fart från början var chanslösa till en bra tid. Som bonus fick Ginetta GT5 Challenge en oväntat och intressant startuppställning med G20-förarna Otto Gullberg, Robin Lassander och Joakim Strid i topp medan de främsta G40-bilarna återfanns på placeringarna fyra (Bror Ellfolk), sex (Jesper Prytz) och åtta (Niclas Lindström).

Men söndagen såg helt annorlunda ut. Solsken och torr bana och 14 varv att göra upp om de främsta positionerna. Och det blev händelserikt. Redan på det första varvet kolliderade Prytz och Ellfolk så att båda tappade betydande mark. Niclas Lindström avancerade snabbt och redan på varv fyra befann han sig i ledning. Därefter växte avståndet hela tiden och var i mål drygt elva sekunder. Bakom honom bjöd trion Lassander/Gullberg/Strid på fin uppvisning med en rad omkörningar – innan Joakim Strid bromsade för sent och hamnade ute i geografin. Lassander lyckades hålla Gullberg bakom sig med en klar lucka till Niclas Harbig som mot slutet var hårt uppvaktad av en revanschsugen Jesper Prytz.

Med bästa varvtid stod Niclas Lindström i pole i race 2 med Jesper Prytz bredvid sig. När lamporna släcktes satte Niclas upp ett tempo som ingen kunde följa. En rad snabba tider följde under loppets första halva – alla under varvrekordet från 2009 (Ola Nilsson 59,4 i en G20). Den nya rekordnoteringen för klassen hamnade på 58,432 och sattes på varv 5. Jesper Prytz hade problem att få upp temperaturen i sina däck under de första varven och hotades ett tag av Bror Ellfolk, men kunde sedan dra ifrån och säkra en klar andra plats. Ellfolk var trea i mål men ådrog sig ett tidstillägg efter att ha kört om Joakim Strid på en sektion där det flaggades gult.

G20-förarna var åter väl med totalt och denna gång drog Joakim Strid längsta strået sedan Robin Lassander fått stopp redan i första kurvan. Han utmanades dock rejält av Kalle Berggren med Otto Gullberg som trea. Berggren kunde samtidigt glädjas åt att han var ende G20-förare med en varvtid under minuten denna helg.

I sammandraget leder Niclas Lindström med 36 poäng före Jesper Prytz som samlat ihop 30. Bland G20-förarna har Robin Lassander fortsatt ledning med Joakim Strid som tvåa.