Motorproblem stoppade Fredrik Blomstedt

1446736821

Det slutade med seger för Team LNT och Ginetta´s LMP3-bil när V de V-serien körde sin sista deltävling – på portugisiska Estoril-banan. Båda fabriksbilarna var med och slogs i toppen men bara en nådde målet. Tyvärr inte den bil som Fredrik Blomstedt delade med Mike Simpson och John Wall…

Det såg annars riktigt lovande ut under inledningen av loppet. Från den andra startrutan tog Fredrik omgående hand om ledningen följd av Graff-teamets Ligier LMP3, som startat från pole position. LMP3-bilarna från de båda tillverkarna låg efter några varv på de fyra främsta placeringarna och Carl Breeze i Ginetta´s andra bil var den mest aktive när han körde upp sig från femte till andra plats. Men efter ca 40 minuters körning kom Safety Car ut på banan och fältet samlades upp. Några passade också på att göra sina första depåbesök, däribland Carl Breeze.

Kampen i täten såg ut att bli jämn och oviss men snart började bekymren för såväl Ginetta som Ligier. Båda fick problem med var sin bil, tvingades till långa depåbesök och var snart borta ur segerdiskussionerna.  I täten drog trion Carl Breeze-Colin White-Peter Belshaw ifrån i den andra Ginetta´n och dominerade stort sedan även OAK Racing´s Ligier tappat tid i depån.

I mål – efter sex timmars körning – skiljde ett drygt varv dem emellan och därmed tog Ginetta en ny seger över Ligier denna andra gång de möttes. Det 29 bilar starka fältet dominerades annars till antal av GT-bilar och bäst av dessa var AF Corse´s Ferrari 458 GT3 med duon Mario Cordoni och Marco Panuttini med en total andra plats. Jämn körning och inga fördröjande problem gjorde att de hamnade mellan de båda snabbare LMP3-bilarna i den totala resultatlistan.

Fredrik´s körning imponerade under det pass han körde och hans varvtider tillhörde de snabbaste under dagen. Kvickast av alla – både under kval och race – var annars hans teamkamrat – Mike Simpson. Mike som har något av ett drömjobb som test- och fabriksförare för Ginetta. Ett uppdrag som i år inneburit tester nästan varje vecka i olika modeller samt full säsong i både British GT (Ginetta G55 GT3) och European Le Mans Series (Ginetta LMP3).

För Fredrik Blomstedt är säsongen nu slut – och det kunde knappast gått mycket bättre. I sin come-back har han – tillsammans med Marko Helistekangas – vunnit totalt i Euroseries by Nova (G50 och G55). Han har dessutom kört med en annan nordbo – Aleksander Schjerpen – ett par gånger i British GT och tagit två pallplatser. Utöver det ett race som skulle givit en seger i Maserati Trofeo samt denna avslutande insats i den snabba LMP3-bilen. Nästa steg är att samla intrycken från i år och utifrån dessa välja bästa tänkbara plattform för 2016 års säsong.