Mer detaljer (och priser) kring Ginetta´s LMP1-bil

I samband med World Endurance Championship´s årspremiär på Silverstone, passade Ginetta på att kalla till presskonferens. Här avslöjades en del intressanta uppgifter om den nya LMP1-bilen, som snart ska testas för att stå redo inför säsongen 2018.

När Ginetta inte valdes ut bland de fyra tillverkare som fick licens att ta fram den nya generationen LMP2-bilar, kom det överraskande beskedet att man i stället bygger en bil för LMP1! Då Audi drog sig ur efter fjolåret, återstår bara två fabriker (Porsche och Toyota) som tävlar med sina extremt dyra och komplicerade hybrider i huvudklassen. En sorti till och LMP1 riskerar att haverera totalt.

Därför har Ginetta´s satsning mottagits väl av FIA och Le Mans-organisationen ACO och vi får se om fler tillverkare hänger på. En LMP1-klass för bara privata team och utan den avancerade hybridtekniken med kostnader som är hanterliga. Även om det fortfarande handlar om riktigt stora pengar.

Hur mycket Porsche och Toyota budgeterar för sina WEC-/Le Mans-satsningar är inget de går ut med officiellt, men att det spenderas på god F1-nivå är allmänt känt. Källor talar om 100-150 M Euro årligen – per team…

När Ginetta nu offentliggör mer exakta priser så är det på en helt annan nivå – eller vad tycks om följande:

1 st complete rolling chassie: £1,34M (ca 15 M SEK)

Komplett servicepaket inkl. hyra av motor: £594.000 (ca 6,8 M SEK)

Motorn kommer från franska Mecachrome och delar komponenter från drivkällan i F2 (f.d. GP2). I LMP1-utförande ska den utveckla ca 800 hkr.

Femton miljoner för ett chassi utan motor låter kanske fullständigt galet, men i sammanhanget bör vi tänka på att Le Mans 24-timmars inte bara är en av världens mest berömda biltävlingar utan också väldigt välkänt och uppmärksammat, oavsett vilken sport man jämför med. Med andra ord har den klassiska tävlingen ett mycket högt internationellt marknadsvärde.

Med sin LMP1-satsning är Ginetta en helt unik tillverkare av racerbilar, som erbjuder produkter och full support från de yngsta juniorerna upp till de stora teamen i VM och på Le Mans. Ingen annan fabrik kan visa upp något liknande.