Lovande GT-debut för Niclas Lindström och Bror Ellfolk

Den Ginetta G55 som Bror Ellfolk köpte förra året debuterade först i våras på Mantorp Park – då i Modsport-klassen med Niclas Lindström vid ratten. Niclas tog pole och ledde Modsport 2 överlägset när bilen plötsligt stannade – två varv från mål… Ett tänkbart mindre fel upptäcktes och sedan har G55:an testats ett antal gånger under sommaren och fungerat perfekt.

I helgen begicks den riktiga debuten då Niclas och Bror körde Swedish GT där bilen går in i den mindre klassen – GTB. Under fredagens test var Niclas snabbast av GTB-bilarna och under kvalet körde han in som tvåa, slagen med en tiondel av Daniel Roos i en McLaren 570S. PRO-förarna startade lördagens lite längre lopp och Roos höll sin ledning på en regnig Karlskoga-bana fram till depåstoppen. Lindström jagade bakom och satte loppets snabbaste varv i GTB. Två utflykter på “escape road” vid Eje´s kurva gjorde att han tappade kontakten med Daniel Roos, men Ginetta #65 låg i alla fall klar tvåa när det var dags för förarbyten. Bror Ellfolk tog över och tappade bara en placering under sin stint. Han hade under flera varv en jämn kamp med tvåan Håkan Ricknäs, Porsche Cayman men sedan även han bromsat lite för sent i samma tvära kurva tappade han kontakten och duon fick nöja sig med tredje plats.

Söndagens tävling blev stökig med en rejäl krasch redan på andra varvet när Hasse Söderholm i Porsche 997 körde ihop med Ricknäs´Cayman. Flera förare hamnade utanför banan på den torra men smutsiga banan, däribland Ellfolk som fastnade i gruset innan han till slut kunde ta sig upp. Behrens/Roos vann igen medan Ellfolk/Lindström ändå kom i mål som trea efter att flera konkurrenter brutit.

Summerat slutade helgen positivt med en bil som fungerade utan några som helst problem och som dessutom visade sig snabb nog att vara med i toppen. Huruvida det blir någon fortsättning i år är inte bestämt, men STCC-finalen på Mantorp Park är tänkbar.