Leif Lindström: Resterande tävlingar bör genomföras som planerat.

2SGT110604-111-140x90-1

Konflikten mellan STCC och SBF har ställt till rejäl oreda inför säsongstarten. Vilka tävlingar är det som gäller 2013? Vem arrangerar? På vilka villkor? För flera klasser är plötsligt 2013 års kalender mer osäker än när förra årets tävlingar avslutades. Minst påverkade är de som tävlar i SSK-serien, SPVM och RHK där datum varit klara under lång tid.

Swedish GT befinner sig någonstans mitt emellan – med tre tävlingar planerade hos STCC och tre vid andra arrangemang. På grund av osäkerheten med bl.a. licenser har GT nu beslutat att avstå från STCC-premiären på Ring Knutstorp – medan man avvaktar vad som händer.

– Det är extra komplicerat då flera av GT-förarna även tävlar utomlands. Vad händer om de kör med dubbla licenser, för två olika förbund? Kan det bli problem vid starter utanför Sverige? Just nu kan ingen svara på detta och därför måste vi skjuta på premiären, berättar promotor Leif Lindström

I stället startar Swedish GT på Mantorp Park där banan satsar stort på Autoropa Racing Day´s den 1 juni. Ett koncept som körts med framgång på Ring Knutstorp några år, även där med GT som huvudnummer.

– Vi har tre riktigt bra helger utanför STCC och ligger därför väl till ändå. Vi kör också med Europaserien för GT4-bilar på Anderstorp i augusti, vilket bör bli en annan höjdpunkt. Sen hoppas vi naturligtvis på att allt löser sig så vi kan vara med STCC på Göteborg Arena och finalen på Mantorp Park.

Den uppstådda situationen har gjort att STCC överväger att tävla under eget förbund och man har full support från sina egna klasser. SBF har redan meddelat att man startar en egen SM-serie men än så länge har inget avslöjats om vilka biltyper som ska ingå.

– Jag har inget hört om detta, säger Leif Lindström, förutom det jag läst i media.

För Swedish GT är det dock inte aktuellt att öka antalet tävlingar i serien. Konceptet bygger på maximalt 5-6 tävlingar då flertalet team inte vill köra fler. Eftersom en del kompletterar med internationella starter måste en samordning ske. Swedish GT har från och med i år en viktig partner i Stephane Ratel Organisation (SRO), som hanterar de flesta GT-mästerskap i Europa. Redan i januari samordnades datum med framför allt GT4 European Cup och British GT.

– Jag räknar med att resterande tävlingar i vår kalender genomförs som planerat. Blir det någon justering så finns alternativ men en rad nya datum är inte aktuella, avslutar Leif Lindström.