Lärorik helg på Oulton Park för Lassander och Harbig

Under påskhelgen åkte Robin Lassander och Niclas Harbig till Ginetta utanför Leeds för att hämta sina nya G40-bilar. Några varv på Blyton Park inledde utflykten som sedan fortsatte till Oulton Park och premiären för Ginetta GT5 Challenge UK. 

En minst sagt besvärlig uppgift med tanke på att ingen av dem kört ett enda varv på banan och att allt började med kvalificering på Annandagens morgon. Ett kval där regnet öste ner och knappast gjorde det enklare för de båda. Att prestera tider i närheten av de främsta var inte att tänka på, så passet användes helt till att lära sig den svåra banan. 

Med positionerna 22 och 23 var förutsättningarna inför Race 1 naturligtvis inte de bästa och på den blöta banan halkade man till slut in på platserna 23 och 26 – Niclas Harbig extra fördröjd efter ett besök utanför banan. Till det andra loppet hade regnet upphört men banan var inte torr. Teamet valde att chansa med torrdäck för Robin medan Niclas körde ut på mönstrat gummi. Det senare skulle visa sig vara rätt under de första varven då Niclas avancerade några placeringar medan Robin föll tillbaka till näst sista plats. Men då asfalten gradvis torkade upp var det fördel för den majoritet som startat på slicks. Däribland Robin Lassander som var riktigt snabb under slutrundorna och tog sig upp till 16:e plats. Än mer viktigt var att han noterade tionde bästa tid, bara sekunden långsammare än loppets segrare.

Dagens tredje och avslutande deltävling skulle kunna ge mer. Torr bana och nu kunde båda Oulton Park betydligt bättre. Men tyvärr ställdes det loppet in på grund av försening i schemat. En krasch i British GT Race 2 en stund tidigare innebar reparation av räcke, vilket tog så lång tid att stopptiden 18.30 nåddes innan programmet var genomfört. De blev alltså endast två deltävlingar och de vanns av 16-årige Max Bird (bilden) och Shane Stoney (22).

Imponerande topp i England kunde båda förarna summera men samtidigt kände man att de egna resultaten inte var representativa för vad de kunde ha åstadkommit – kanske i det tredje loppet om det hade körts? Men utflykten gav mersmak och nästa gång man får känna på britterna blir på holländska Zandvoort i juli. Då erbjuds rejält med träning innan så att alla kan komma till start ungefär lika väl förberedda. 

Men innan dess väntar tre viktiga helger på hemmaplan med premiär på Mantorp Park 6-7 maj. Ett startfält på 22 bilar innebär att Ginetta-klassen i år är större och jämnare än på mycket länge!