“GT4 will grow”

TTA 2012 deltŠvling 6 Anderstorp

Last season GT4 cars were part of Swedish GT:s GTB category but this year they will have their own classification. With the European GT4 Cup returning, interest for this type of cars has raised as teams can use them for both national and international racing – at a very competitive level but still with low costs.

BMW Dealer Team/West Coast Racing will enter two BMW M3´s. GTB champions BR Motorsport continues with their Aston Martin and are also looking for some races abroad. Ginetta G50´s for Staffan Svenstig/Alexander Pfister and Peter Larsen/Johan Rosén are already confirmed and the Norwegian Ginetta team expect to field at least two cars in selected races. Aleksander Schjerpen/André Feet in their Ginetta is also looking for a full season in the European GT4 Cup. Ricknaes Motorsport will enter a Porsche 997 GT4 for both championships and drivers will be announced shortly. A single Ford Mustang for Martin Sventén and a yet-to-be-named driver is expected. There are also the possibility of another M3 and more GT4 Porsche´s.

– I think this is just the beginning, says GT promotor Leif Lindström. GT4 will grow because it´s such a cost-effective concept. With two drivers sharing it´s really good value for money. The option to drive abroad at world class circuits makes it even more interesting.

For teams looking at GT4 there are many different cars and models to chose between. In the Dutch GT4 championship US cars Corvette and Camaro have been successful and the winning team now offer both their Corvette´s for sale. Lotus Evora has been a winning car in the 2011 European Cup in the hands of WTCC star Stefano D´Aste. Japan is strongly represented with Nissan 350/370Z, Mazda MX-5 and the new Toyota GT-86. Cars like Porsche Cayman, BMW Z4 GT4 and Lotus Exige – all used a couple of years ago – could be bought for a fraction of the original cost and still be competitive in Swedish GT4.

At Anderstorp Raceway in August, the European GT4 Cup have two rounds and will compete alongside Swedish GT. With a good field coming from abroad, as well as the regulars in GTA and GTB, a grid of more than 30 cars is expected.

 

GT4: “Detta är bara början”

Förra året körde GT4-bilar i Swedish GT:s GTB-klass men i år får de en egen klassificering. Nu när European GT4 Cup återuppstår, ökar intresset för biltypen, inte minst med tanke på att team kan köra både nationellt och internationellt – på hög nivå men ändå till låga kostnader.

BMW Dealer Team/West Coast Racing kommer till start med två BMW M3, men än så länge är inga förare namngivna. Regerande mästarna i GTB – BR Motorsport – fortsätter med sin Aston Martin och räknar dessutom med att köra några tävlingar utomlands. Ginetta G50 för Staffan Svenstig/Alexander Pfister och Peter Larsen/Johan Rosén har redan bekräftats och Ginetta Team Norway ska köra utvalda tävlingar med sina bilar. Aleksander Schjerpen/André Feet räknar också med en hel säsong i Europa-serien med sin Ginetta. Ricknaes Motorsport kommer med en Porsche 997 GT4 i båda mästerskapen och förare meddelas inom kort. Martin Sventéns Ford Mustang är en annan intressant GT4-bil som han ska dela med en ännu inte namngiven förare. Det finns också möjligheter att vi får se ytterligare en BMW M3 och fler GT4 Porsche.

– Jag tror att detta bara är början, säger Swedish GT promotor Leif Lindström. GT4 kommer att växa när fler team upptäcker hur låga driftskostnaderna är för dessa bilar. Med två förare som delar bil är det verkligen ”good value for money”. Möjligheten att tävla utomlands på banor av världsklass gör det ännu mer intressant.

För team som tittar på GT4 finns många olika bilmärken och modeller att välja mellan. I det holländska GT4-mästerskapet har Corvette och Camaro varit framgångsrika och nu erbjuder vinnarteamet båda sin Corvette till spekulanter. Lotus Evora har också varit en vinnarbil, bl.a. i 2011 års Europa-serie med WTCC-stjärnan Stefano D´Aste. Japanska bilar är väl representerade med Nissan 350/370Z, Mazda MX-5 och nya Toyota GT-86. Några år gamla bilar som Porsche Cayman, BMW Z4 GT4 och Lotus Exige kan köpas för en bråkdel av byggkostnaden och de bör fortfarande vara konkurrenskraftiga i Swedish GT4.

På Anderstorp Raceway i augusti kör European GT4 Cup två deltävlingar – båda tillsammans med Swedish GT. Med ett antal bilar från Europa, tillsammans med de reguljära i GTA och GTB, förväntas ett startfält på mer än 30 bilar!