GT4 Nordic – ny GT-serie startar redan nästa år!

Ginetta G55 GT4

I fredags var det stor presentation av GT4 Nordic European Series inför drygt 100 inbjudna personer. En serie som ska köras helt enligt GT4-reglementet och som backas upp av världens största GT-arrangör – SRO. Fransmannen Stephane Ratel – grundare och ägare av SRO – fanns också på plats och berättade om den enorma utveckling hans företag och GT-tävlingar haft de senaste åren. För närvarande har man ett 15-tal serier och mästerskap runt om i världen, där den största är Blancpain GT Series med startfält på ca 60 GT3-bilar vid varje tävlingstillfälle.

Mercedes-AMG GT4

Men den kategori som växer snabbast är GT4 och inför 2018 har SRO inte mindre än sex serier, varav tre är helt nya – däribland Nordic European. På plats fanns också sex av de 15 olika bilmärken som har klassade GT4-modeller. Fem av dem kom utifrån Europa och hade egna representanter på plats: Audi, BMW, Ginetta, KTM och Mercedes. Dessutom fanns Håkan Ricknäs Porsche Cayman GT4 utställd.

Med SRO:s väl dokumenterade Balance of Performance är alla bilar mycket likvärdiga, men till dags dato är Ginetta G55 den mest framgångsrika med totalt 68 segrar i GT4-lopp. Den är samtidigt den klart billigaste att köpa och driva…

Hela organisationen för GT4 Nordic European presenterades inte, men internationelle GT-föraren Edward Sandström är projektledare och den som jobbar närmast SRO. Med i bilden finns också storstjärnan Mattias Ekström och hans produktionsbolag. 

GT4 Nordic European kommer inte att ingå i något befintligt “paket” utan ska arrangera sina egna tävlingar, där bilimportörerna och kunderna kommer att ges mycket tid.

“Det här blir GT-tävlingar som de ska vara, säger Edward Sandström. Två långa testpass + kval och därefter två tävlingar om 60 minuter vardera. Två klasser – en för Pro/Am och en för Am/Am. Det blir obligatoriskt med två förare per bil.”

Den ambitiösa satsningen räknar Edward ska ge 15-18 bilar redan första året.

“Det är en trolig siffra men sen kommer klassen att växa. Den franska motsvarigheten hade drygt 3o bilar premiäråret 2017 och i år blir de närmare 40!”

Andreas Andersson, G40-mästare 2016, Otto Gullberg, G40-mästare 2017, Ginetta´s fabriksförare Mike Simpson samt Niclas Lindström, G40-mästare 2014 och 2015.

Ginetta Cars fanns på plats med en G55, fabriksföraren Mike Simpson och försäljningschefen Ian Fletcher. Man lovade att satsa på den nya serien och ha full support. Fem G55:or till start redan 2018 är målet. Flera Ginetta-förare var närvarande och man tyckte samstämmigt att GT4 är nästa steg när man “växt ur” G40. 

En preliminär kalender presenterades också med nedanstående datum och banor:

June 3: Falkenberg (Sweden)
June 15-17: Rudskogen (Norway)
July 21: Tierp Arena (Sweden)
August 4: Mantorp Park (Sweden)
August 29: Gellerasen Karlskoga (Sweden) or October 6: Ring Knutstorp (Sweden)

KTM X-Bow GT4 (nedan)